Uutinen - 14.04.2016 klo 10.54

Mielenosoitus Mäkkärillä ajoi pikaruokatyöntekijöille parempaa toimeentuloa

Mila Kangasniemi (vas. ylhäällä) osoitti mieltä pikaruokaravintoloiden reilujen palkkojen puolesta. Kuva: Tero Leponiemi

Myös Suomessa osoitettiin tänään mieltä kansainvälisenä pikaruokatyöntekijöiden päivänä. Rankasta työstä pitäisi maksaa kunnon palkka, toteaa Mila Kangasniemi.

Kymmeniä mielenosoittajia kokoontui Helsingin keskustassa McDonald'sin eteen osoittamaan mieltä torstaiaamuna. He vaativat pikaruokatyöntekijöille parempaa toimeentuloa osana kansainvälistä Fight For 15 -kampanjaa, joka on alkanut Yhdysvalloissa vaatimuksesta 15 dollarin (reilut 13 euroa) tuntipalkasta.

Paikalla oli muun muassa pamilaisia ja muiden ammattiliittojen aktiiveja sekä pätkätyöläisten asiaa ajavan Operaatio Vakiduuni -kampanjan aktiiveja. "Työllä toimeen", oli monien kylttien viesti – moni pikaruoka-alan työntekijä kun hyötyisi sekä lisätunneista että korkeammasta tuntipalkasta.

– Kun aikanaan hain Hesburgeriin töihin, työhaastattelussa tarjottiin koululaisen palkkaa. Moni, joka ei tiedä oikeuksistaan, saattaisi allekirjoittaa sellaisen sopimuksen. Pikaruokaravintolan työ on kuitenkin rankkaa työtä, perusteli pamilainen Mila Kangasniemi osallistumistaan. Hän tuli osoittamaan mieltään lastensa kanssa ja on ollut mukana myös Operaatio Vakiduunissa.

Kangasniemen mukaan kyse on myös kansainvälisestä solidaarisuudesta, ja hän muistutti, että se voi toimia molempiin suuntiin: nyt kun Suomessa työntekijöiden etuja uhkaavat monet leikkaukset, suomalaiset työntekijät ovat saaneet paljon tukea muualta.

Mielenosoituksia järjestettiin tai järjestetään torstaina myös muissa Suomen kaupungeissa, esimerkiksi Tampereella, sekä useissa maissa ympäri maailman.

Lisätty linkki kuvaan Tampereen mielenosoituksesta klo 11.11.

Kirjoittanut: Tuomas Lehto