Uutinen - 01.04.2016 klo 07.00

PAMin Selin: Kauppojen vapaa aukiolo kostautuu syntyvyyden romahtamisena

Tänä vuonna vappua viettää huomattavasti totuttua pienempi määrä naisia. Tutkijoiden mukaan alkuvuoden 2017 syntyvyystilastot uhkaavat tämän takia jäädä jopa puolet aiempia vuosia pienemmiksi. Jäsenet ovat huolissaan asiasta, kuvaa Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin.

Kaupat ovat saaneet olla vapaasti auki kuluvan vuoden alusta asti. Tämä tarkoittaa sitä, että naisvaltaisen kaupan alan työntekijät ovat töissä juhlapyhinä. Ann Selinin mukaan syntyvyyden romahtaminen on yksi monista seurauksista, joita hallitus ei ole ottanut huomioon päättäessään aukiolojen vapauttamisesta.

- Jäsenet ovat aidosti huolissaan siitä, minkälaisia sävyjä ennen niin iloinen työväen juhla saa tänä vuonna. Monen juhlatunnelma on jo ennakkoon latistunut siksi, että on iso huoli siitä, onko vappujuhlissa enää mukana lainkaan naisia. Fakta on se, että suuri osa nuorista naisista on tänä vuonna töissä – niin vappuna kuin muinakin juhlapyhinä, Selin toteaa.

Joukko japanilaisia syntyvyystutkijoita julkaisi maaliskuussa vetoomuksen, jossa kritisoidaan Suomen hallituksen syntyvyyttä näivettävää politiikkaa. PAMin Ann Selin jakaa tutkijoiden huolen.

- Maamme syntyvyys on ollut laskussa jo useita vuosia ilman tällaisia päätöksiäkin. Lisäksi on erittäin surullista, että maan hallitus haluaa kurjistaa työelämän lisäksi työväen perinteisen juhlan.

PAMiin kuuluu yli 230 000 jäsentä, joista naisia on 80 prosenttia. Suuri osa PAMin jäsenistä työskentelee kaupan alalla.

- Miehille jää tänä vuonna jäljelle vain kuravettä ja silliä, Selin tiivistää.