Uutinen - 30.05.2016 klo 10.09

Matalat palkat suuri yhteiskunnallinen ongelma

UNI:n turvapalvelu- ja siivousalan sektori edustaa maailmanlaajuisesti 125 ammattiliittoa ja yli 2 miljoonaa työntekijää. Helsinkiin kokoontuu 30.–31.5. 2016 alan ammattiliittojohtajia ja työntekijöiden edustajia Euroopasta, Amerikasta ja Aasiasta keskustelemaan alakohtaisista ajankohtaisista maailmanlaajuisista sopimuksista.

Kerran vuodessa järjestettävän kokouksen tarkoituksena on kuulla ajankohtaiskatsaus UNI:n kampanjoista. Esille nousee vahvasti niin kutsuttu Fight for 15 -liikkeen ennenäkemätön menestys ja sen saavuttamat tulokset. Yhdysvalloista liikkeelle lähteneen kampanjan tarkoituksena on ollut saada säälliset palkat pikaruokaketjuissa työskenteleville.

PAMin edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalo kertoo, että Fight for 15 -liike on osoitus ammattiyhdistysliikkeen globaalista yhteistoiminnasta ja sen avulla saavutetuista näkyvistä tuloksista:

– Fight for 15 -kampanjan idea on levinnyt globaalisti nyt myös muille pieni- ja matalapalkka-aloille, kuten edistämään siivoojien ja turva-alan työntekijöiden toimeentuloa. Toimeentulo matala-palkka-aloilla on suuri yhteiskunnallinen ongelma. Siksi onkin hyvä, että tuloksia on jo saatu aikaiseksi. UNI:n tavoite tuloerojen pienentämiseksi on muuttunut konkretiaksi, Ylitalo toteaa.

UNI:n turvapalvelu- ja siivousalan sektorijohtaja Alice Dale kertoo, että käynnissä olevat maailmanlaajuiset kampanjat ovat saattaneet jopa tuplata matalapalkka-alojen työntekijöiden palkkoja.

– Noin 18 miljoonaa yhdysvaltalaista työntekijää saa palkankorotuksen Fight for 15 kaltaisten kampanjoiden ansiosta seuraavan viiden vuoden aikana. Tämä tulos ja parannus toimeentuloon on osoitus ammattiyhdistysliikkeen voimasta ja ihmisarvoisen työn merkityksestä, Dale kertoo.

Seuraavaa matalapalkka-alojen työntekijöiden oikeuksiin ja työehtoihin huomiota kiinnittävä tapahtuma on 15.6.2016, jolloin vietetään Oikeutta siivoojille -päivää. Päivän tarkoituksena on muistuttaa siivousalan työntekijöiden tekemän työn merkityksestä yhteiskunnassa.

– Haluamme nostaa esille siivoojien oikeudet, hyvinvointiin liittyvät asiat sekä työolot. Työhön käytettävä aika on usein vedetty minimiin eikä siinä ehdi tehdä laadukasta työtä. Työntekijöiden työskentelyolosuhteiden sekä työehtojen tulee olla säälliset, Ylitalo muistuttaa.

Tutustu UNI:n turvapalvelu- ja siivousalan sektorin toimintaan lisää verkkosivuilla