Uutinen - 06.06.2016 klo 16.36

Pamilainen Essi Huhtamäki on nuorin kokousedustaja

Nuorten ja työttömien asiat ovat tärkeitä 23-vuotiaalle porilaiselle Essi Huhtamäelle. Hän on mukana SAK:n edustajakokouksessa päättämässä keskusjärjestön tulevaisuudesta. Huhtamäki saa kokouksessa erityistä huomiota nuorimpana kokousedustajana.

Tällä hetkellä satunnaisia töitä Porin 4H-yhdistykselle tekevä Huhtamäki odottaa SAK:n olevan jatkossakin vahvasti nuorten ja työttömien asialla. Nuorimpana kokousedustajana Huhtamäki on kuitenkin huolissaan nuorten osallistumisesta päätöksentekoon.

- Täällä SAK:n edustajakokouksessa on vain yhdeksän alle 30-vuotiasta ja niistäkin kuusi on pamilaista. Olen ylpeä omasta liitostani, mutta huolissani muiden liittojen tilanteesta, kun niissä nuorten kokousedustajien määrä on lähes olematon.

Huhtamäellä on omakohtaista kokemusta työttömyydestä ja hän pitääkin tärkeänä, että työnhakijan on aktiivinen työttömyyden aikana ja pysyttävä kiinni työelämässä, vaikka kokopäivätyötä ei olisikaan saatavana.

Kosmetologiksi opiskellut Huhtamäki odottaakin työttömyyteen ja digitalisaatioon liittyviä keskusteluja. Hän haluaa kuulla mihin tulevaisuuden työelämä on menossa.

- Maailma muuttuu digitalisaation mukana, halusimmepa tai emme. Robotit ovat jo nyt monilla työpaikoilla ja tulevat varmaankin myös niille työpaikoille, joissa niitä ei vielä ole. Haluan kuulla kokouksen teemaistunnossa, miten digitalisaatio vaikuttaa työelämään ja yleensä meidän arkeemme, toteaa Huhtamäki.

Huhtamäki odottaa kokouspäiviä innolla. Hän ei ole aiemmin ollut näin suuressa kokouksessa ja monet asiat ovat hänelle uusia.

- Odotan kokouksen työskentelyä innoissani, kun kaikki on minulle uutta. On jännittävää nähdä, kuinka näin suuri kokous toimii ja miten asioista päätetään.