Uutinen - 15.06.2016 klo 10.54

PAMin Ylitalo: Lisää resursseja viranomaisille yhdenvertaisen kohtelun varmistamiseksi

Turvattomuus ja pelko ajavat edelleen turvapaikanhakijoita Eurooppaan ja Suomeen. Turvapaikanhakijoiden määrän mittava lisääntyminen esimerkiksi viime vuonna tuo oman haasteensa myös inhimillisten työehtojen valvonnalle.

PAMin edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalo on huolissaan, että työ- ja elinkeinoviranomaisilla eikä esimerkiksi työsuojeluviranomaisilla ole riittäviä resursseja ohjata ja palvella maahanmuuttajataustaisia työnhakijoita. Tästä syystä Ylitalo toivoo, että maan hallitus kiinnittäisi seuraavan budjettiriihen yhteydessä huomiota tilaajavastuu- ja ulkomaalaistarkastajien resursseihin.

PAM ja Kiinteistötyönantajien viime vuonna julkaisemasta selvityksestä kävi ilmi, että alipalkkaus on jo nyt yleinen harmaan talouden ilmenemismuoto kiinteistöpalvelualalla.

– Pelkonamme on, että turvapaikanhakijoiden siirtyessä työmarkkinoille, on heillä vaara joutua hyväksikäytetyiksi ja alipalkkaus alalla lisääntyy, Ylitalo toteaa.

Ylitalon mielestä tärkeää on huolehtia siitä, ettei Suomeen pääse syntymään halpatyömarkkinoita.

– Jotta voimme estää räikeät väärinkäytökset tarvitaan tiiviimpää yhteistyötä, tarpeeksi tiedotusresursseja ja henkilöitä, jotka valvovat työehtojen, työturvallisuuden ja ihmisoikeuksien toteutumista, Ylitalo vaatii.

Ylitalo muistuttaa, että PAM on jo pitkään vaatinut, että alipalkkaus tulisi kriminalisoida ja lainsäädäntöä täydentää palkkarikoksen käsitteellä. PAM on huolissaan siitä, että turvapaikanhakijat voivat joutua hyväksikäytetyksi työelämään siirtyessään helpommin kuin kantasuomalaiset työntekijät.

– Lakimuutoksilla ja riittävillä resursseilla voidaan ehkäistä halpatyövoimamarkkinoiden syntymistä. Näihin muutoksiin maan hallituksella on ratkaisun avaimet. Jo nyt esimerkiksi siivous- ja kiinteistöpalvelualat ovat aloja, jotka ympäri maailmaa ovat tunnettuja räikeistäkin epäkohdista ja ihmiskaupasta. Emme halua Suomeen tämän kaltaisen toiminnan leviämistä vaan kaikille on turvattava sukupuoleen, etniseen taustaan tai sosiaalisesta asemasta riippumatta oikeus turvalliseen ja säälliseen työhön sekä työpaikkaan, Ylitalo muistuttaa.