Uutinen - 14.06.2016 klo 10.19

YK:n tavoitteet köyhyyden poistamisesta ja säällisestä työstä kulkevat käsi kädessä

Presidentti Tarja Halosen säätiön ja SASKin järjestämässä seminaarissa pohdittiin, miten jokaiselle maailman ihmiselle taataan mahdollisuus kunnon työhön ja kuinka tavoitteeseen pääsyä voitaisiin mitata.

Muiden muassa kansainvälisen työjärjestön ILOn puheenjohtaja Guy Ryder, oikeus- ja työministeri Jari Lindström ja PAMin puheenjohtaja Ann Selin puhuivat maanantaina Hakaniemessä pidetyssä YK:n työelämätavoitteita koskevassa seminaarissa. Presidentti Tarja Halonen avasi seminaarin siteeraamalla YK:n pääsihteeriä Ban Ki-moonia: "Työ on enemmän kuin tulonlähde. Se on ihmisarvon lähde."

Säällinen työ hyväksyttiin viime syksynä ensi kertaa osaksi YK:n kestävän kehityksen tavoitteita.Tärkein YK:n vuoteen 2030 tähtäävistä tavoitteista on kaikkien köyhyyden muotojen poistaminen maailmasta. Ihmisarvoisen työn tavoitteen sisältönä puolestaan on kaikkia koskevan kestävän talouskasvun, täyden ja tuottavan työllisyyden sekä säällisten työpaikkojen edistäminen.

- 58 prosenttia maailman köyhistä on työikäisiä ja työtä tekeviä ihmisiä. Johtopäätös siis on, että köyhyyden poistaminen ja kunnon työn edistäminen ovat saman kolikon kaksi puolta", Ryder totesi.

Seminaarin puhujat totesivat tavoitteet kunnianhimoisiksi, mutta olivat valmiita niihin sitoutumaan.

Ministeri Lindstöm kertoi tekevänsä töitä, jotta ongelmallisiin nollasopimuksiin löytyisi ratkaisu. Hän painotti, että vaikka työnteon muodot muuttuvat, sääntöjen pitää olla sellaiset, että ne kohtelevat kaikkia osapuolia reilusti.

- Teen kaikkeni säällisen työn edistämiseksi, Lindström lupasi.

Suomen hallitus valmistelee parhaillaan suunnitelmaa siitä, miten kestävän kehityksen tavoitteet pannaan toimeen. Valmistelua johtava pääministerin valtiosihteeri Paula Lehtomäki kertoi, että suunnitelma valmistuu tämän vuoden aikana.

Selin painotti ay-toiminnan tärkeyttä tavoitteiden saavuttamisessa. Kun huolehditaan siitä, että työntekijöillä on järjestäytymisvapaus ja oikeus neuvotella työehdoista, on mahdollista saavuttaa myös riittävä tulotaso.

- On tunnustettu tosiasia, että työntekijöiden järjestäytyminen auttaa valtioita ja yrityksiä parempiin tuloksiin, Selin sanoi.

Seminaarin voi katsoa täältä