Uutinen - 23.08.2016 klo 14.19

Sipilä vakuutti hallituksen auttavan anttilalaisia

Juha Sipilä vieraili PAMin hallituksen kokouksessa kiky-sopimusväännön aikana maaliskuussa. Kuva: Lassi Kaaria

Anttilan konkurssissa työttömäksi jääneitä tuetaan samalla tavalla kuin vientiteollisuudesta työttömäksi jääneitä, pääministeri Juha Sipilä lupaa.

Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) on vakuuttanut, että maan hallitus ei unohda Anttila-tavarataloketjun konkurssin vuoksi työttömäksi jääneitä. Hän puhui asiasta tiistaina keskustan eduskuntaryhmän kesäkokouksessa Oulussa.

– Anttilan konkurssissa jäi 1 300 palvelualan ammattilaista ilman työtä. Kun tällainen vastaava asia tapahtuu suuremmassa vientialan yrityksessä, niin tilanteisiin mietitään erilaisia tukipaketteja. Kaikki työpaikat ovat samanarvoisia. Hallitus haluaa pitää jokaisesta työpaikasta kiinni. Palvelualan palkansaajilla oli myös merkittävä asema koko kiky-sopimuksen synnyttämisessä. Emme unohda teitä. Työministeri (Jari) Lindströmin johdolla selvitetään, minkälaiset toimet ovat mahdollisia, Sipilä sanoi puheessaan.

Lindström (ps.) lupaili aiemmin, että työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) hakee Euroopan globalisaatiorahaston EGR:n tukea. EGR voisi rahoittaa esimerkiksi työllistymis- ja ammatinvalintaneuvontaa, uudelleenkoulutusta tai palkkatukea.

Lue myös:

"Ehdottomasti jään kaupan alalle"
Anttila hakeutui konkurssiin - ohjeita työntekijöille (PAMin sivuilla)

Teksti: Tuomas Lehto