Uutinen - 07.10.2016 klo 10.50

Mokat ja naisten oikeudet esillä Kunnon työn päivänä

Perjantaina vietetään perinteistä Kunnon työn päivää, ja samalla me täällä kotimaassa voimme tuoda työpäivään naurua jakamalla omia työmokiamme.

Läheskään kaikilla maailman työntekijöillä eivät asialliset työn ehdot toteudu, ja siksi tänään perjantaina vietetään jälleen kansainvälistä Kunnon työn päivää. Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskus SASK muistuttaa päivän yhteydessä, että kunnon työ kuuluu myös maailman naisille. SASK toteaa, että Kansainvälisen työjärjestön ILOn tutkimuksen mukaan 40 % maailman työssäkäyvistä naisista jää sosiaaliturvan ulkopuolelle ja vain 40 %:lla on oikeus äitiyslomaan.

– Erityisesti kehittyvissä maissa nainen on miestä todennäköisemmin huonossa työsuhteessa, jossa palkka on riittämätön, eläkettä ei kerry eikä sosiaaliturvaan ole oikeutta, tiivistää SASKin viestintäpäällikkö Laura Ventä järjestön tiedotteessa.

Tänä vuonna teemana on kuitenkin ilo, ja siksi osallistujia kannustetaan jakamaan työmokiaan Kunnon työn päivän kunniaksi. Omansa voi jakaa sanoin tai kuvin sosiaalisessa mediassa tunnisteella #kunnontyönpäivä.

Kunnon työn päivän taustalla vaikuttavat Suomessa keskusjärjestöt SAK, Akava, STTK sekä SASK. Kansainvälisesti sen on käynnistänyt ay-liikkeen maailmanjärjestö ITUC vuonna 2008.

Lue myös PAMin tiedote: Jokaisella työpaikalla on oikeus kunnon työhön ja työn iloon

Kirjoittanut: Tuomas Lehto