Uutinen - 05.12.2017 klo 14.00

Rohkeutta vaikuttamiseen luottamusmiesten viestintävalmennuksesta

Hyvät vuorovaikutustaidot, taitava argumentointi ja luonteva esiintyminen niin lavalla, henkilökohtaisissa tapaamisissa kuin sosiaalisessa mediassakin ovat keskeisiä taitoja luottamusmiehelle.

”Oman viestin hiominen juuri sellaiseksi kuin sen todella tarkoittaa ja haluaa toiselle ihmiselle välittää, on taito, jota voi kehittää. Parhaimmillaan se innostaa ja voimaannuttaa, mutta pahimmillaan se voidaan ymmärtää väärin tai nähdä jopa poistyöntävänä. Vaikuttaminen on hyvää silloin, kun se on hallittua ja perustuu tosiasioihin”, kertoo Työväen Sivistysliiton koulutuspäällikkö Maria Mäkynen.

PAM järjestää tammikuussa yhdessä Työväen Sivistysliiton kanssa luottamusmiesten viestintävalmennuksen. Mäkynen painottaa, että työelämän murroksen ja suurten poliittisten muutosliikkeiden aikana oman mielipiteen ääneen sanominen on tärkeää.

”Ihmiset ovat kiinnostuneita yhteiskunnallisesta keskustelusta, mutta eivät aina tiedä mitä tehdä. Luottamushenkilöt ovat niitä, joille on suotu paikka viestiä muillekin tärkeistä näkökulmista.”

Esimerkkikeinoksi Mäkynen nostaa sosiaalisen median, sillä järjestäminen verkossa on ajanmukaista vaikuttamista.

”Yhteiskunnallinen keskustelu verkossa käy kellon ympäri ja ihmiset saavat vaikutteita jatkuvalla syötöllä ympäriltään. Parhaimmillaan tämä luo uudenlaisia osallistumisen mahdollisuuksia. Taitava viestintä on hyvä väline ja vaikuttava voima tärkeiden asioiden edistämiseksi.”

K-Citymarket Jyväskylän varaluottamusmies Heidi Kokko on osallistunut viestintävalmennukseen aiemmin ja kehuu saaneensa sieltä rohkeutta ja varmuutta.

”Opin näkemään omat mahdollisuuteni tai mahdottomuuteni vaikuttamiseen, ja erilaisia keinoja vaikuttaa. Ja että jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa. Pääsin näkemään sellaisia asioita ja tapaamaan sellaisia ihmisiä, joita normaalisti ei olisi mahdollisuus nähdä ja tavata.”

Erityisesti Kokko piti monipuolisista opiskelumetodeista.

”Meitä pistettiin pohtimaan asioita eri keinoin. Hyvä oli myös huomata, kuinka erilaisia mielipiteitä ihmisillä voi olla ja silti pystytään tulemaan toimeen ja kohtaamaan toisiamme ja eri asioita. Näkökannat laajenivat huimasti! Meillä oli mahtava porukka ja upea vetäjä. Kouluttaja Irene Korimäki haastoi meidät kunnolla ja se tuntui hyvälle.”

_ _ _

Luottamusmiesten viestintävalmennus toteutetaan neljän jakson sarjana: 1. osa 17.–18.1., 2. osa 14.–15.3., 3. osa 8.–9.5., 4. osa 13.–14.6.
Valmennukseen voi ilmoittautua 22.12. saakka osoitteessa pam.fi/kurssikalenteri.