Uutinen - 29.01.2018 klo 12.37
Työttömyysturva

Mietityttääkö mielenosoitus?

Työttömien aktiivimallia vastustava mielenosoitus järjestetään Helsingissä Senaatintorilla 2.2. kello 11 lähtien.

Mielenosoitus työttömien aktiivimallia vastaan järjestetään 2.2. Helsingissä. Muilla paikkakunnilla ei järjestetä mielenosoituksia. Jos et osallistu Helsingissä järjestettävään mielenosoitukseen, mene normaalisti töihin.

SAK järjestää Helsingin Senaatintorilla 2.2. klo 11 alkaen mielenosoituksen aktiivimallia vastaan. Myös PAM on mukana! SAK vaatii, että aktiivimalli on peruttava ja työttömyysturvan lisäkiristyksistä luovuttava.

Mielenosoitus järjestetään Helsingissä. Muilla paikkakunnilla ei järjestetä mielenosoituksia. Jos et osallistu Helsingissä järjestettävään mielenosoitukseen, mene normaalisti töihin ja osallistu keskusteluun somessa. SAK järjestää bussikyytejä ympäri Suomen, joiden tarkemmat aikataulut ja tiedot ilmoittautumisesta ovat tämän linkin takana. Bussikyydit ovat ilmaisia kaikille, mutta kyyteihin tarvitsee ilmoittautua.

Itse mielenosoitukseen ei tarvitse ilmoittautua, mutta kannattaa klikata itsensä osallistujaksi Facebook-tapahtumaan. Huomaathan, että johtuen liittojen hallinnon erilaisista päätöksistä, on tärkeää, että jokainen noudattaa oman liittonsa antamia ohjeita. Jos olet PAMin jäsen, mutta työskentelet ei-pamilaisella alalla, niin kysy työpaikkasi luottamusmieheltä infoa.

Mielenosoitukseen osallistuminen ei saa aiheuttaa minkäänlaisia seuraamuksia sinulle. Työnantaja ei saa syrjiä poliittiseen mielenosoitukseen osallistuvaa työntekijää. Jos sinulla on työvuoro mielenosoituksen aikana, täytyy sinun kertoa poissaolostasi riittävän aikaisin työnantajalle. Työnantajan ei ole pakko maksaa palkkaa siltä ajalta, kun et ole töissä mielenosoituksen takia. Mielenosoituksen jälkeen palataan töihin ennalta laaditun työtuntiluettelon mukaisesti. PAM ei maksa korvausta mielenosoituksen takia menetetyistä palkkatuloista.

Kuka tahansa on tervetullut mielenosoitukseen, olit sitten työssäkäyvä, työtön tai opiskelija! Perjantaina paikan päällä on tarjolla keittoa niin kauan kuin sitä riittää. Tule myös hakemaan PAMin teltalta kannatushaitari. Tämän linkin takaa  löydät vielä usein kysytyt kysymykset aiheesta.