Uutinen - 26.01.2018 klo 09.31
Työehtosopimusneuvottelut

Neuvottelut Suomen Kansallisoopperan teknisten pienryhmien sekä teknisten esimiesten ja mestarien työehdoista jatkuu

Suomen Kansallisoopperaa koskevaa yrityskohtaista työehtosopimusta neuvoteltiin jälleen eilen torstaina 25.1. PAMin ja työnantajaliitto PALTAn välillä.

Neuvottelut työehtosopimuksesta ovat pyörähtäneet hiukan eteenpäin. Työantajaliitto PALTA esitteli omat tavoitteensa työehtosopimukseen viime viikolla, PAM oli kertonut omansa jo aiemmin.

”Neuvottelimme eilen kahteen otteeseen iltapäivällä. Illan jatkoimme neuvotteluja työnantajien kanssa kello 22 saakka. Olemme tarkastelleet työnantajan esitystä. Työnantaja teki myös eilen oman palkkatarjouksensa. Tätä emme kuitenkaan vielä ole PAMina kommentoineet, kertoo sopimusasiantuntija Tarja Pajuniemi.

Työskentely työehtosopimuksen aikaansaamiseksi jatkuu.

”Nyt neuvotteluissa ollaan tilanteessa, jossa pyritään löytämään molemmille osapuolille mahdollisia ratkaisuja. Palkkaratkaisu on näistä usein se viimeisin neuvotteluissa esille tuleva ja käsiteltävä asia. Työskentely jatkuu taustatyöryhmissä tiiviisti ja teemme töitä tavoitteidemme eteen. Seuraava neuvottelu pyritään saamaan aikaiseksi ensi viikon keskiviikkoksi, Pajuniemi kertoo.

Kun työehtosopimusneuvotteluissa neuvotteluosapuolet pääsevät yhteisymmärrykseen, syntyy neuvottelutulos. Neuvottelutulos ei kuitenkaan vielä tarkoita työehtosopimuksen hyväksymistä. Neuvottelutulos esitetään molempien osapuolten hallinnoille.

”Vasta sen jälkeen, kun esitys uudeksi työehtosopimukseksi on hyväksytty molemmissa liitoissa, neuvottelutyö päättyy”, Pajuniemi toteaa.

Suomen Kansallisoopperan työehtosopimusta ja siinä sovittuja työn tekemisen ehtoja sovelletaan sopimuksen syntymisen jälkeen oopperassa teknisten pienryhmien työntekijöihin ja esimiehiin sekä mestareihin. Pienryhmien työntekijöitä työskentelee muun muassa valo- ja äänitysoperaattoreina, maskeeraajina, kampaajina, vahtimestareina ja näytäntöjärjestäjinä.