Uutinen - 04.01.2019 klo 10.39
Yhteiskunta

Lelukauppaketjut BR ja Toys 'R' Us konkurssiin – työntekijä, lue ohjeita täältä

Kuva: Top Toy

Toys 'R' Us - ja BR-ketjujen taustalla olevan Top Toyn konkurssi vaikuttaa myös Suomeen. PAM tarjoaa tiiviin tietopaketin asioista, jotka työntekijän kannattaa huomioida ikävässä konkurssitilanteessa.

Toys 'R' Us - ja BR-lelukauppaketjujen taustalla oleva Tanskalainen Top Toy -yritys ilmoitti  vuodenvaihteessa ajautuneensa konkurssiin. Toiminta myös Suomessa päättyy ja suurin osa liikkeistä on jo suljettu. Toys 'R' Us -liikkeitä oli Suomessa kahdeksan ja BR-lelukauppoja 25.

Top Toy oli aloittanut yrityssaneerauksen marraskuussa, ja heikon joulumyynnin vuoksi pelastusyritykset todettiin toimitusjohtaja Per Sigvardssonin mukaan epäonnistuneiksi. Yhtiön tulos oli ollut tappiollinen jo aiemmin. Top Toy oli hankkinut oikeuden käyttää Toys 'R' Us -nimeä Pohjoismaissa samannimiseltä yhdysvaltalaiselta lelukauppajätiltä, joka kaatui konkurssiin jo aiemmin viime vuonna.

Miten konkurssi etenee työntekijän näkökulmasta?

1. Käräjäoikeus määrää konkurssipesälle pesänhoitajan eli asianajajan, joka vastaa toiminnan päättymiseen liittyvistä käytännön asioista. Konkurssipesä
myös tiedottaa työntekijöille käytännön järjestelyistä konkurssiin liittyen. Top Toyn tapauksessa konkurssin etenemiseen vaikuttaa myös Tanskan lainsäädäntö.

2. Konkurssipesä saa Suomessa irtisanoa työntekijän työsopimuksen noudattamalla 14 päivän irtisanomisaikaa. Myös määräaikainen työsuhde voidaan irtisanoa käyttäen 14 päivän irtisanomisaikaa.

3. Konkurssitilanteessa pesänhoitajalla on velvollisuus antaa työntekijälle työtodistus. Siitä ilmenee työsuhteen kesto, työtehtävien laatu ja työsuhteen päättymisen syy. Arvion antaminen ei kuulu pesänhoitajalle vaan työnantajalle.

4. Kaikki palkkasaatavat maksetaan palkkaturvan kautta. Jokaisen kannattaa selvittää, tekeekö konkurssipesän pesänhoitaja palkkaturvahakemuksen vai teetkö sen itse. Palkkasaatavat pitää hakea viimeistään 3 kuukauden kuluessa saatavan erääntymistä. Lue lisää palkkaturvasta ELY-keskuksen sivuilta.

5. Jos jäät työttömäksi ja olet ollut PAMin työttömyyskassan jäsen vähintään 6 kuukautta ja olet työskennellyt vähintään 18 tuntia viikossa, olet todennäköisesti oikeutettu ansiopäivärahaan (katso tarkemmat ehdot PAMin Wikistä).

Jos haet PAMin työttömyyskassalta ansiopäivärahaa, lue ohjeet täältä.

Muille työssäoloehdon täyttäville Kela maksaa peruspäivärahaa. Jos työssäoloehto ei täyty tai työttömyyspäivärahaa on maksettu enimmäisaika, Kela maksaa työmarkkinatukea.

6. PAM auttaa Top Toyssa työskenteleviä jäseniään mm. antamalla neuvontaa ja tukea sekä työsuhde- että työttömyysturva-asioissa. PAMin jäsenet voivat tarvittaessa kysyä lisätietoa PAMin puhelinpalveluista tai lähimmästä PAMin toimistosta.

Työttömyyskassan ja liiton puhelinpalvelut palvelevat ma-pe klo 9-16:

Työttömyysturvaneuvonta 020 690 211

Jäsenyys ja jäseneksi liittyminen p. 030 100 600

PAMin aluetoimistojen yhteystiedot ja aukioloajat löydät täältä.