Uutinen - 02.01.2019 klo 13.28
Työehtosopimusneuvottelut

Muuttopalvelu- ja kopio- ja tulostusalan työehtosopimukset on hyväksytty

Kuva: Gettyimages

Palvelualojen ammattiliitto PAMin ja työnantajaliitto Paltan hallitukset ovat hyväksyneet uudet työehtosopimukset muuttopalvelu- ja kopio- ja tulostusalalle.

Kopio- ja tulostusalan työehtosopimuksen nimi on jatkossa tulostusalan työehtosopimus. Siihen neuvoteltu palkkaratkaisu on niin sanotun yleisen linjan mukainen ja yleiskorotuksella korotettiin myös lisiä. Sopimuskausi on 1.3.2018 – 29.2.2020. Palkoissa on yksi korotusajankohta eli 1.1.2019. Uuteen työehtosopimukseen ajantasaistettiin tekstejä ja suurimmat muutokset tulivat muun muassa lepoaikaan ja korvaavaan työhön.

Muuttopalvelualan työehtosopimuksessa muutoksia on puolestaan tullut muun muassa koeaikaan ja työssäolon veroiseen aikaan. Muuttopalvelualan sopimuskausi on 1.3.2018 – 29.2.2020 ja sopimuksessa on yksi optiovuosi. Palkkoja korotetaan 1.1.2019 tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden alusta 3,2 % suuruisella korotuksella.

”Muuttopalvelualan työehtosopimuksen muodostus oli veitsenterällä, oli melko lähellä, ettei työehtosopimusta olisi sovittu”, sanoo PAMin sopimusasiantuntija Markku Saikkonen.

Muuttopalvelu- sekä kopio- ja tulostusalan jäseniä tiedotetaan tarkemmin uusista työehtosopimuksista.