Uutinen - 04.02.2019 klo 17.00
Nuoret

Pamilainen kokki Katri Mannermaa palkittiin yhtenä Suomen kovimmista ravintola-alan osaajista

Palkintoraadin perusteluissa mainitaan, että Katrin vahvuus on monipuolisuus:

Palkintoraadin perusteluissa mainitaan, että Katrin vahvuus on monipuolisuus: "hän hyppää tarvittaessa paistoista pastryyn". Kuva: Aromilehti/Eero Kokko

PRO-gaalassa palkittiin viime viikolla ammattikeittiöiden ja ravintoloiden parhaat osaajat 15 sarjassa. PAMin jäsen Katri Mannermaa palkittiin vuoden parhaana ravintolakokkina.

Katri Mannermaa ei vieläkään tiedä kuka hänet ehdotti kilpailuun. Se jäänee salaisuudeksi. Vasta viime vuoden lokakuussa hän sai tietää olevansa mukana kilpailun finaalissa, jossa hän oli ehdolla vuoden parhaaksi kokiksi. Mukava yllätys se oli.

”Kyllä voitto tuo lisäpotkua uralle. En ole koskaan kuitenkaan ollut sellainen ihminen, että olisin ulkopuolisilta tarvinnut arvostusta, vaan olen aina itse tiennyt, että olen hyvä siinä mitä teen. Mutta on tämä mahtavaa, jos ajattelee kokkien määrä Suomessa, ja että pääsin vielä kolmen parhaan joukkoon. Kyllä tällainen arvostus tuntuu suunnattoman hyvältä, ja olen todella kiitollinen”, Mannermaa sanoo.

Mannermaa on toiminut kokkina vasta noin viisi vuotta. Helsinkiin muuttanut oululainen sai opiskelupaikan Roihuvuoresta.

”Muutin Helsinkiin vuonna 2012, kun pääsin kaksivuotiselle ylioppilaspohjaiselle kokkilinjalle. Muistan, että kouluaikoina katsoin Aromilehdestä, ketkä olivat päässeet PRO kilpailun finaaliin, ja mietin että, hitsi ne ovat tehneet valtavasti töitä sen meriitin saavuttamiseksi”.

Tällä hetkellä Mannermaa työskentelee kokkina ravintola Ragussa Helsingissä. Keikkatyöpaikasta tuli vakinainen työpaikka kolme ja puoli vuotta sitten, kun tiimiin etsittiin uutta työntekijää. Ragu on ollut Mannermaan mielestä huipputyöpaikka, jossa haasteita on riittänyt. Palkintoraadin perusteluissa mainitaankin, että Katri Mannermaan vahvuus on juuri monipuolisuus: ”hän hyppää tarvittaessa paistoista pastryyn”.

”Monesti kokki valitsee, tekeekö hän esimerkiksi kylmää puolta – jälkiruokia ja kylmiä alkuruokia - vai lämmintä keittiötä. Vaikka olen aina saanut kaikkea tehdä, tunnistan myös heikkoja osaamisalueitani. Aloittaessani Ragussa minulle ehdotettiin lämpimän keittiön ja leipomisen kehittämistä, koska ne pelottivat minua. Kun ne alkoivat sujua, siirryin seuraavalle epämukavuusalueelle, eli leivän tekoon”.

Huonoja kysymyksiä ei ole olemassa Mannermaan mukaan, vaan uteliaisuus auttaa oppimisessa. Hän lukee myös paljon alan kirjallisuutta pitääkseen itsensä ajan tasalla.

”Et ole koskaan valmis. Siinä vaiheessa, kun koet tietäväsi ja osaavasi kaiken, voit lopettaa. Tällä alalla voi aina kehittyä ammatillisesti. Toimit osana tiimiä, joten on tärkeää, että tulet ihmisten kanssa toimeen”.

Hyvällä asenteella pärjää missä tahansa

Parasta kokin työssä on Mannermaan mielestä työkaverit.
”He ovat suuri voimavara ja naureskelemme usein, että kun on hauskaa töissä niin lopputulos ei voi olla huono. Minulla on aina ollut myönteinen asenne vastoinkäymisistä huolimatta. Kun niitä on tullut kohdalle, niin olen ajatellut että ”ei muuta kun nenä pystyyn ja rinta rottingilla eteenpäin”.

Mannermaan tulevaisuuden haaveet liittyvät myös ravintoalaan.
”Aina pitää uskoa omiin unelmiin, ja tavoitella niitä. Kun olen elämässäni päättänyt jotain, olen tehnyt niin paljon töitä sen eteen, että olen sen saavuttanut. Pienestä asti haaveenani on ollut oma ravintola - jokin pieni ja sympaattinen. Siksi lähdinkin tälle alalle aikoinaan”, hän kertoo.

Mannermaa on ollut lähes viisi vuotta PAMin jäsenenä. Liiton jäsenyys tuo Mannermaalle turvaa työelämään.
”Jos työnantaja toimii väärin, niin liiton jäsenyys antaa tietynlaisen turvan ja voin tarvittaessa tukeutua liiton apuun. Liittoon on aina hyvä kuulua. Ja jos joku päivä kävisi niin, että jäisin työttömäksi, työttömyysturva olisi taattu”.

Teksti: Marie Sandberg-Chibani