Uutinen - 18.11.2013 klo 11.25

Ay-aktiivi surmattu jälleen Kolumbiassa - allekirjoita vetoomus turvallisuuden parantamiseksi

Kolumbia on yksi vaarallisimmista maista ay-aktiiveille. Liitot vaativat nyt Kolumbian hallitusta parantamaan ammattiliittojen jäsenten turvallisuutta ja saamaan syylliset oikeuteen.

Ammattiyhdistyksen jäsen Oscar López Trivi?o murhattiin 9. marraskuuta Kolumbiassa Etelä-Amerikassa. Trivi?o työskenteli Bugalagranden kaupungissa kansainväliselle ruoka- ja juomajätille Nestlélle.

Trivi?o ammuttiin kuoliaaksi paikallisella biljardisalilla. Puolisotilaalliset joukot olivat uhanneet liiton jäsenten henkiä tekstiviestillä vain päivää ennen surmaa. Trivi?o kuului kansallisen elintarviketyöläisten liiton Sinaltrainal-ammattiosastoon.

Muut ammattiosaston jäsenet ovat yhä vaarassa. He olivat olleet nälkälakossa marraskuun 5. päivästä saakka Nestlén Bugalagranden tehtaan edessä. Jäsenet halusivat, että yrityksen kanssa tehtyjä sopimuksia noudatetaan.

Kolumbia on yhä yksi vaarallisimpia maita ay-aktiiveille. Sinaltrainal perustettiin vuonna 1982, ja sen jäsenet ovat siitä lähtien saaneet toistuvia uhkauksia. Kaikkiaan yli 20 Sinaltrainalin jäsentä on surmattu ja heistä 13 on työskennellyt Nestlélle. Nestlé on kieltänyt kaikki kytkökset paramilitaarien väkivaltaan.

Kansainvälinen elintarviketyöläisten ammattijärjestö IUF on tuominnut ay-aktiivien murhat yhdessä muiden liittojen kanssa. Liitot vaativat Kolumbian hallitusta teettämään kattavat ja läpinäkyvät tutkinnat sekä saamaan syylliset oikeuteen. Liitot vaativat Kolumbiaa myös takaamaan tarpeellisen turvan suuressa vaarassa oleville ammattiliittojen jäsenille.

Tue liittojen vetoomusta täällä

Lue Amnesty Internationalin raportti surmasta täältä