Uutinen - 22.02.2013 klo 00.00

Britanniassa puolet iäkkäistä naistyöntekijöistä osa-aikaisia

Britanniassa lähes joka toisen yli 49-vuotiaan naistyöntekijän työpaikka on osa-aikainen. Se merkitsee usein heikkoa taloudellista asemaa, sillä iäkkäiden osa-aikaisten naistyöntekijöiden tuntipalkat ovat kolmanneksen pienemmät kuin kokopäiväisten mies- ja naistyöntekijöiden tuntipalkat.

Britanniassa lähes joka toisen (49,3 prosenttia) yli 49-vuotiaan naistyöntekijän työpaikka on osa-aikainen. Nuoremmissa ikäryhmissä osa-aikaisten osuus on selvästi pienempi. Ikäryhmässä 22-29-vuotiaat osuus on 29,3, ikäryhmässä 30-39-vuotiaat 38,7 ja ikäryhmässä 40-49-vuotiaat 44,1 prosenttia.

Ammatillisen keskusjärjestön TUC:n mukaan moni yli 49-vuotias nainen hoitaa lapsenlapsiaan tai vanhempiaan niin, että he voivat tehdä ansiotöitä ainoastaan osa-aikaisesti. Se merkitsee usein heikkoa taloudellista asemaa, sillä iäkkäiden osa-aikaisten naistyöntekijöiden tuntipalkat (9,86 euroa) ovat keskimäärin kolmanneksen pienemmät kuin kokopäiväisten mies- ja naistyöntekijöiden tuntipalkat (14,75 euroa).

Kokopäivätyötä tekevien miesten ja naisten välinen palkkaero on Britanniassa pienempi kuin Suomessa. Naiset ansaitsevat keskimäärin 90,4 prosenttia miesten keskipalkasta, mutta ikäryhmässä 50-59-vuotiaat ainoastaan 81,6 prosenttia.

Juhani Artto

Kirjoittanut: Mirka Mäntylä