Uutinen - 11.09.2015 klo 08.00

Hallituksen leikkaukset haukkaavat ison palan pamilaisten toimeentulosta

Hallituksen esittämät heikennykset alentaisivat palvelualojen työntekijän ansioita merkittävästi. Laskimme, miten hallituksen leikkaukset näkyisivät pamilaisten palkkapusseissa.

Hallitus on esittänyt leikkauksia, jotka heikentäisivät työntekijöiden toimeentuloa ja työehtoja merkittävällä tavalla. Palvelualojen työntekijöiden ansioita ne alentaisivat keskimäärin 4-6 prosenttia. Laskimme, miten hallituksen leikkaukset näkyisivät pamilaisten palkkapusseissa.

Pikaruokaravintolassa työskentelevä opiskelija menettäisi 8,1 % tuloistaan

Opintojen ohella pikaruokaketjussa työskentelevä opiskelija tekee 20 tuntia töitä viikossa. Perjantaisin töitä on 4 tuntia, lauantaisin 8 ja sunnuntaisin 8 tuntia, joka viikonloppu kuukaudessa.

Nykytilanteessa hänen palkkansa on 289 euroa viikossa tai 1155 euroa kuukaudessa. Jos hallituksen leikkaukset sunnuntaikorvauksesta toteutuvat, opiskelijan palkka tippuu 268 euroon viikossa tai 1072 euroon kuukaudessa. Sunnuntailisien leikkaus siis pienentää tuloja kuukaudessa 82 euroa ja vuodessa 1025 euroa.

Jos työntekijä on lisäksi kaksi kertaa vuodessa sairaana kolme päivää kerrallaan alkaen perjantaista, se maksaa hänelle 148 euroa vuodessa. Ansionmenetys vuodessa olisi tällöin vielä suurempi: 1173 euroa.

Ansiot laskevat 8,1 %.

Tulot alenevat osa-aikaisella myyjällä 6,2 %

Myyjä tekee  12 päivää töitä kuukaudessa, joista kaksi on sunnuntaita.

Nykytilanteessa hän saa palkkaa 1260 euroa, uudistuksen jälkeen 1215 euroa. Kuukausipalkka pienenee 45 euroa, vuositasolla 563 euroa.

Lisäksi, jos hän sairastaa 4 kertaa vuodessa keskimäärin 5 päivää kerrallaan, hänen ansionsa tippuvat vielä lisää: 409 euroa vuodessa. Ansionmenetys vuodessa olisi silloin 972 euroa.

Ansiot laskevat 6,2 %.

Kokoaikainen kiinteistönhoitaja voisi menettää vuodessa jopa 1600 euroa

Kiinteistönhoitaja työskentelee säännöllisesti maanantaista perjantaihin 8 tuntia päivässä. Hänen kuukausipalkkansa on 2 250 euroa. Työntekijä toimii päivystäjänä yhden viikon kuukaudessa.

Päivystysviikolla työntekijä työskentelee yhtenä arkipäivänä 12 tuntia (4 tuntia ylitöitä) sekä lisäksi lauantaina ja sunnuntaina ylitöinä 8 tuntia. Kun ylityökorvaukset tippuvat 50 %:iin ja sunnuntaityökorvaus 75 %:iin, pienenee kuukausiansio 2 851 eurosta 2 753 euroon. Vuodessa ansiot tippuvat 1 174 euroa.

Lisäksi jos työntekijä sairastaa kolme kertaa vuodessa keskimäärin 3 työpäivää kerrallaan, hänen ansionsa pienenevät vielä 693 euroa vuodessa lisää. Ansionmenetys voi siis pahimmillaan olla yli 1600 euroa vuodessa.

Kiinteistönhoitajan ansiot laskevat 4,5 %.

Sunnuntaikorvauslaskuri

Laske sunnuntaikorvauslaskurilla, paljonko hallituksen esittämät leikkaukset sunnuntaityönkorvauksista alentavat palkkaasi.