Uutinen - 20.03.2013 klo 12.55

Kesäharjoitteluohjelmat sovittu palvelualoille

Palvelualojen ammattiliitto PAM on sopinut työnantajaliittojen kanssa koululaisten Tutustu ja tienaa - kesäharjoitteluohjemasta. Sopimuksiin tehtiin pieniä päivityksiä, jotka selkeyttävät edelleen harjoittelun pelisääntöjä.

Palvelualojen ammattiliitto PAM on sopinut työnantajaliittojen kanssa koululaisten Tutustu ja tienaa -kesäharjoitteluohjemasta. Sopimuksiin tehtiin pieniä päivityksiä, jotka selkeyttävät edelleen harjoittelun pelisääntöjä.

Tulevaa kesää koskevasta koululaisten kesäharjoitteluohjelmasta PAM sopi Kaupan liiton, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa:n, Kiinteistöpalvelujen ja Apteekkien Työnantajaliiton kanssa. Sopimusten mukaisia harjoittelijoita on palvelualojen työpaikoilla erittäin merkittävä määrä, kun yksistään kaupan alalle odotetaan jopa 10 000 koululaista kahden viikon harjoitteluun.

Sopimusta kesäharjoitteluohjelmasta päivitettiin palkan ja sisällön osalta. Kahden viikon harjoittelujakson palkka on 335 euroa. Lisäksi sopimusmääräyksiä tarkennettiin ja sopimusten mukana on nyt työsopimuslomake, joka harjoittelijan tulisi työnantajan kanssa täyttää.

- Harjoittelun tavoitteena on perehdyttää koululaisia helpolla tavalla työelämään. Haluamme myös, että koululaiset perehtyvät samalla työelämän pelisääntöihin, kuten työsopimuksen solmimiseen, toteaa PAMin 1. varapuheenjohtaja Jaana Ylitalo.

PAM on tehnyt työnantajaliittojen kanssa myös nuoria koskevat työllistämissopimukset.

- Olemme saaneet toimialoittain työnantajaliittojen kanssa kerättyä nuorten työelämään pääsyä helpottavat asiat sekä nuorten työllistämisen perusteet. Pidän työnantajaliittojen kanssa tehtyä työtä erittäin tärkeänä ja sillä on vaikutusta nuorten työllistymisen edellytyksiin, sanoo Ylitalo.

Kirjoittanut: Jani Ryhänen