Uutinen - 11.03.2013 klo 17.00

Keskitetyn työmarkkinaratkaisun tunnustelut jatkuvat

Kaikki palkansaajakeskusjärjestöt ovat valmiita jatkamaan tunnusteluja keskitetystä työmarkkinaratkaisusta. SAK:n hallitus linjasi reunaehtoja neuvotteluihin.

SAK:n hallitus antoi valtuudet jatkaa tunnusteluja keskitetystä työmarkkinaratkaisusta ja mahdollisten neuvottelujen aloittamisesta. Saman valtuutuksen antoivat myös muut keskusjärjestöt.

- SAK on valmis jatkamaan keskusteluja keskitetyn työmarkkinaratkaisun synnyttämiseksi, koska Suomesta häviää päivittäin työpaikkoja ja suhdannetilanne on nyt poikkeuksellisen heikko, todettiin SAK:n hallituksen tiedotteessa.

Ilman reunaehtoja SAK ei kuitenkaan lähde neuvottelemaan. SAK:n hallitus linjasi, että SAK ei hyväksy puhdasta nollalinjaa ja palkankorotusten tulee olla tasa-arvoa edistävästi euromääräisiä. SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly huomautti, ettei SAK:lle käy palkansaajien ostovoiman rahoittaminen puhtaasti veroratkaisuilla tai työeläkemaksujen alentamisella.

SAK:n hallitus korosti neuvotteluissa työttömyyttä hillitseviä toimia sekä laatuasioita.

- Esimerkiksi osa-aikatyöntekijöiden tilanteeseen tarvitaan muutosta. Myös työttömyysturvan osalta on tilanteita, joissa työn vastaanottamista pitää helpottaa, sanoi Lyly.

Kirjoittanut: SYSTEM