Uutinen - 13.02.2013 klo 11.00

Lainsäädännön puututtava osa-aikatyön ongelmiin

Työ- ja elinkeinoministeriön asettaman osa-aikatyön nykytilaa, sääntelyä ja arkikokemuksia selvittäneen työryhmän loppuraportti julkaistiin tänään. Palkansaajajärjestöt ovat pettyneet, että työryhmä ei halua suitsia osa-aikatyön ongelmia lainsäädännön avulla.

Järjestöt toivat työryhmässä esiin useita lainsäädännön kehittämiskohteita, joiden avulla osa-aikaiset työsuhteet asettuisivat nykyistä yhdenvertaisempaan asemaan muiden työn teettämisen muotojen kanssa.

Työryhmä ei kuitenkaan päätynyt esittämään lakimuutoksia. PAMin puheenjohtaja Ann Selin pitää tilannetta valitettavana. Selinin mukaan on edelleen valitettavan tyypillistä, että palvelualoilta löytyy yrityksiä, joiden henkilöstöstä vähintään 80 prosenttia työskentelee osa-aikaisesti. Vastentahtoisen osa-aikatyön kitkemiseksi on paiskittu töitä hartiavoimin, mutta tilanne ei ole osoittanut parantumisen merkkejä.

- Lainsäädännön kehittämisen lisäksi olemme PAMissa alkuvuoden aikana panostaneet erityisesti lisätyön tarjoamista koskevien laiminlyöntien tunnistamiseen ja ratkaisemiseen oikeusteitse. Monta tapausta on ratkaistu työntekijän hyväksi. Se ei kuitenkaan näytä vaikuttavan työnantajien toimintaan, eli puhe nykysäädösten riittävyydestä ei pidä paikkaansa, Selin sanoo.

Raporttia käsiteltäneen kevään aikana työministeri Lauri Ihalaisen asettamassa Trendi-työryhmässä, jossa SAK:ta edustaa päälakimies Timo Koskinen. Myös osa-aikatyöryhmän työskentelyyn osallistunut Koskinen jakaa Selinin näkemykset.

- On merkillistä, ettei nykylainsäädäntö edellytä osa-aikatyön käytölle mitään perusteita. Työtä voidaan teettää vaikka kuinka pienillä tuntimäärillä milloin ja millä tahansa perusteilla. Työvoimasta on tullut tuotantotekijä, joka joustaa työnantajan tahdon mukaisesti, huomauttaa Koskinen.

Väärin perustein teetetty osa-aikatyö koskee PAMin ja SAK:n mukaan jo niin suurta joukkoa palkansaajia, että järjestöt kiirehtivät ministeriötä päättämään kesään mennessä toimenpide-esityksistä, joilla osa-aikatyön säätelyä ohjattaisiin jatkossa.

- Pääministeri Katainen peräänkuulutti työmarkkinajärjestöiltä ratkaisuja työurien pidentämiseksi. Työajan lisääminen sitä haluaville osa-aikaisille olisi mielestäni mitä mainioin keino, Koskinen ehdottaa.

Järjestöjen keskeiset ehdotukset lainsäädännön kehittämiseksi ovat luottavissa PAMin verkkopalvelussa.

PAMin ja SAK:n yhteistiedote on luettavissa SAK:n verkkopalvelussa.

Kirjoittanut: SYSTEM