Uutinen - 10.11.2015 klo 16.16

Lakon alaista työtä ei tule tehdä

PAM kehottaa kaikkia jäseniään välttämään lakon alaisen työn tekemistä. Asia on ajankohtainen Postin työkiistan vuoksi.

Posti on tehnyt SOL Henkilöstöpalvelut Oy:n kanssa rikkurisopimuksen, jonka johdosta Postin toimipaikoilla on työskennellyt satoja SOL:n vuokratyöntekijöitä.

PAMin järjestöjohtaja Niina Koivuniemi painottaa, ettei laillisen työtaistelun alaista työtä tule missään tilanteessa tehdä. Tämä koskee kaikenlaisia työsuhteita, myös vuokratyötä.

- Pamilaisten ei tule tehdä rikkurityötä minkäänlaisessa työsuhteessa. Siinä heikennetään kaikkien työehtoja. Tässä tilanteessa työntekijöiden tulee osoittaa solidaarisuutta PAU:n jäsenille.

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU on ilmoittanut työnseisauksista 19.11.–21.11. sekä 23. ja 24.11. PAU kertoo sivuillaan, että Posti tavoittelee tes-neuvotteluissa epäinhimillisiä työvuoroja, satojen eurojen leikkausta matalapalkkaisten työntekijöiden kuukausiansioihin sekä muun työvoiman korvaamista vuokratyövoimalla. Katso myös PAU:n kirje, joka on suunnattu SOL:n Postin tehtävissä työskenteleville vuokratyöntekijöille.

SOL on Henkilöstöpalveluyritysten Liiton (HPL) jäsen, jonka sääntöjen mukaan henkilöstöpalveluyritykset eivät vuokraa alan kansainvälisen käytännön mukaan laillisen työtaistelun kohteena olevaan yritykseen työntekijöitä, elleivät riidan osapuolet suhtaudu siihen myönteisesti.

- Se, että SOL suostuu tällaiseen toimintaan, jonka suorana pyrkimyksenä on työntekijöiden pelottelu ja tes-neuvottelujen jumittaminen, on erittäin tuomittavaa, Koivuniemi totesi viime viikolla.

Koivuniemi kertoo, että PAMin valtuusto ja hallitus tulevat ensi ja sitä seuraavan viikon aikana ottamaan kantaa Postin työkiistaan.

SOL rikkoo kansainvälisiä sopimuksia