Uutinen - 15.06.2015 klo 13.08

Näin palkankorotukset tulevat palvelualoille

PAMin sopimusaloille palkankorotukset tulevat alasta riippuen marras- ja maaliskuun välillä.

Työmarkkinakeskusjärjestöt ovat tänään päättäneet työllisyys- ja kasvusopimuksen (tyka) 2. jakson mukaisen palkkaratkaisun hyväksymisestä.

Neuvottelutuloksen mukaan kaikille palkansaajille maksettava yleiskorotus nostaa 12 kuukauden sopimusjaksolla palkkoja kuukaudessa 16 euroa tai vähintään 0,43 prosenttia. Lisäksi työttömyysvakuutusmaksut nousevat vuonna 2016 työnantajilla 0,5 prosenttiyksikköä ja palkansaajilla 0,5 prosenttiyksikköä.

Niillä aloilla, joilla sopimuskauden toinen jakso on pidempi tai lyhyempi kuin 12 kuukautta, sopimuskorotus suhteutetaan jakson pituuden mukaan. PAMin aloista esimerkiksi kaupan alalla ja matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajanpalveluissa toinen sopimuskausi on 11 kuukautta.

Vuoro- ja olosuhdelisiä sekä henkilöstön edustajien korvauksia korotetaan 0,43 prosenttia, mikäli ne eivät jo muutoin korotu palkankorotuksen seurauksena. Lisät pyöristetään lähimpään senttiin.

Ensimmäiset työllisyys- ja kasvusopimuksen kolmannen vuoden mukaiset palkankorotukset tulevat PAMin sopimusaloista voimaan marraskuussa ja viimeiset vuoden 2016 maaliskuussa. Suurin osa PAMin työehtosopimuksista on voimassa 31.1.2017 saakka.

Muun muassa kaupan alalla ja matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajanpalveluissa kolmannen vuoden korotukset tulevat voimaan 1.3.2016. Sitä ennen voimaan tulevat aiemmin sovitut 0,4 prosentin palkankorotukset. Ne tulevat kaupan alalle ja marava-aloille 1.9.2015.

Hiihtokeskusalalle ja ohjelmapalvelualalle kolmannen vuoden mukaiset korotukset tulevat voimaan 1.11. alkaen ja kiinteistöpalvelu- ja golf-alalle 1.12. alkaen.

PAM käy vielä työnantajaliittojen kanssa alakohtaisesti läpi työllisyys- ja kasvusopimuksen 2. jakson korotusten aikataulut.

Tarkennettu 16.6. klo 15.10: Lisätty maininta yleiskorotuksesta, joka nostaa palkkoja 12 kuukauden sopimusjaksolla kuukaudessa 16 euroa sekä kappale lisien korotuksesta.

Työllisyys- ja kasvusopimus – Toisen jakson palkkaratkaisu

PAMin puheenjohtaja Ann Selin: Euromääräiset korotukset suosivat oikeutetusti pienituloisia

SAK: Työllisyys- ja kasvusopimuksen 2. jakson ostovoimatarkastelu