Uutinen - 20.05.2013 klo 11.00

Nuorten työllistämistä halutaan edistää työkokeilulla

Nuorten työkokeiluun on valmisteilla lakimuutos. Sen myötä työmarkkinajärjestöt voivat sopia työkokeilusta irtisanomisista, lomautuksista ja osa-aikaistamisista huolimatta.

Yle uutisoi viime perjantaina nuorisotakuuseen liittyvästä lakimuutoksesta. Uutisessa oli vääriä tietoja: Esitys koskee työkokeilua, ei palkkatukea. Kyseessä on kolmikantaisesti valmisteltu lakiluonnos, joka on lähdössä lausunnoille. Muutoksen myötä työmarkkinajärjestöt voivat työehtosopimuksilla sopia työkokeilusta irtisanomisista, lomautuksista ja osa-aikaistamisista huolimatta.

Lakimuutoksessa on kyse nuorten työllistymisen edistämisestä esimerkiksi rakennusaloilla. Tällä hetkellä rakennusalan isot työnantajat eivät voi tarjota nuorille työkokeilua, jos jollain niiden työmaista on aiemmin lomautettu työntekijöitä. Ministeriössä neuvoteltiin kolmikantaisesti alakohtaisen ongelman poistamiseksi muun muassa Rakennusliiton toiveesta. Nuorisotakuun osalta asiassa ei ole tehty muutoksia.

Työkokeilun eli entisen työharjoittelun osalta muilla SAK:laisilla aloilla on aiemmin esiintynyt toisenlaisia ongelmia. Erityisesti palvelualoilla työnantajat ovat korvanneet vakituisia työntekijöitä harjoittelijoilla ja osa-aikaiset ovat kilpailleet harjoittelijoiden kanssa samoista tunneista. Vuoden alusta voimaan tulleissa uusissa säädöksissä työkokeilijoiden asemaa on näiltä osin pyritty parantamaan.

Nyt kyseessä oleva lakimuutos vaikuttaisi vain aloilla, jotka sopivat asiasta työehtosopimuksissa. Asiaa koskeva hallituksen esitys lähtee lausunnoille työmarkkinajärjestöille tällä viikolla.

Kirjoittanut: Annemari Anttila