Uutinen - 15.07.2015 klo 15.02

Oppisopimuskoulutus tuo yritykseen pätevää ja sitoutunutta työvoimaa

Saksan suurlähetystön lehdistöyksikön päällikkö Joachim Bussian haastatteli Mikko Laakkosta, Lauri Sipposta, Päivi Yli-Karrosta, Lauri Ihalaista ja Saana Siekkistä oppisopimuskoulutuksesta.

Oppisopimuskoulutus on Suomea paljon laajemmassa käytössä esimerkiksi Saksassa. Suomalaisen oppisopimuskoulutuksen tilaa ja tulevaisuutta ruodittiin keskiviikkona Porin SuomiAreenassa Saksan suurlähetystön ja Goethe-institutin järjestämässä keskustelussa.

- Haasteena on meillä se, miten löydetään oppisopimuskoulutusta järjestäviä yrityksiä. Tilannetta ei ainakaan helpota se, että oppisopimuskoulutuksen määrärahoista leikataan 19 miljoonaa euroa, kansanedustaja Lauri Ihalaisen (sd) sanoi.

Saksassa oppisopimuksen tekee vuosittain noin puoli miljoonaa nuorta. Suomessa oppisopimuskoulutukseen hakeutuu tyypillisesti aikuisopiskelija, joka haluaa täydennystä omaan osaamisensa. SAK:n työelämäasioiden johtaja Saana Siekkinen toivoo, että yritykset ottaisivat oppisopimuskoulutukseen jatkossa yhä enemmän nuoria suoraan peruskoulusta.

Suomessa ongelmana on, että oppisopimuskoulutusta ei tunneta tarpeeksi hyvin, ja varsinkin pienet yritykset ovat huolissaan siihen liittyvästä byrokratiasta.

- Uskon, että iso haaste tässä taloustilanteessa on myös se, että yritysten pitäisi sitoutua työntekijään oppisopimuskoulutuksen kautta moneksi vuodeksi, PAMin koulutuspoliittinen asiantuntija Mikko Laakkonen sanoi.

Pätevää ja sitoutunutta työvoimaa

Suomessa esimerkiksi Lidl hyödyntää oppisopimuskoulutusta paljon, ja kokemukset ovat positiivisia.

- Henkilökunta on se, joka ratkaisee meidän menestyksen. Osaaminen on meillä korkeassa kurssissa, se vaikuttaa myös työhön sitoutumiseen ja omaan ammattiylpeyteen, Suomen Lidl Ky:n toimitusjohtaja Lauri Sipponen sanoi.

Sipposen mukaan oppisopimuskoulutuksessa olleet ovat myös edenneet hyvin urallaan, monesta on tullut esimerkiksi myymälä- ja apulaismyymäläpäälliköitä.

Miten oppisopimuskoulutus saataisiin myytyä nykyistä paremmin varsinkin pienille ja keskisuurille yrityksille?

- Moni ei tiedä, että oppisopimuskoulutus on hyvin joustava, ja sen minimiaika on 4 kuukautta, asiakaspalvelupäällikkö Päivi Yli-Karro Länsirannikon Koulutus Oy Winnovasta sanoi.

Lidlin Sipposen mielestä yritykset kaipaavat etenkin rohkaisua.

- Oppilaitokset ja TE-toimistojen edustajat palvelevat paperibyrokratian kanssa. Yritykset saavat pätevää ja sitoutunutta työvoimaa. Toisin kuin usein rekrytoinnin kautta, oppisopimusihmiset tietävät, mihin tulevat, ja pysyvyys paranee.

Kirjoittanut: Annemari Anttila