Uutinen - 26.11.2014 klo 11.51

"Palvelut ansaitsevat enemmän huomiota päättäjiltä"

Puheenjohtaja Ann Selin esitteli PAMin tavoitteet palvelualojen kehittämiseksi.

Työntekijöiden osallistaminen työnsä kehittämiseen on tutkitusti eduksi myös yrityksen menestykselle. PAM toivoo seuraavalta hallitukselta toimia palvelualojen kasvun ja työllisyyden edistämiseksi.

- Palvelujen merkitys on Suomelle niin iso, että ne ansaitsevat nykyistä enemmän huomiota yhteiskunnassa ja poliittisten päättäjien keskuudessa. Huonosta taloustilanteesta huolimatta - ja osaksi sen vuoksi - haluamme Suomeen palvelualojen kasvu- ja työllisyysohjelman, PAMin puheenjohtaja Ann Selin sanoi.

PAM julkisti tänään keskiviikkona tavoitteensa seuraavaan hallitusohjelmaan. Toiveena on, että Suomeen luodaan palvelualojen strategia, jossa linjataan toimia alan työllisyyden, kasvun ja toimintaympäristön kehittämiseksi. Samalla päivänvalon näki PAMin hallitusohjelmatavoitteista kertova sivusto. Siellä eduskuntavaaliehdokkaat voivat sitoutua tukemaan palvelualojen kasvu- ja työllisyysohjelman luomista.

- Tämä on uudenlainen idea, jonka toivomme myös aktivoivan jäseniämme äänestämään eduskuntavaaleissa, Selin sanoi julkistustilaisuudessa.

PAMin ekonomisti Sampsa Hamarila kävi läpi palvelualojen taloustilannetta. Ennusteiden mukaan palkansaajien ostovoima laskee ensi vuonna, eikä Hamarilan mukaan kulutuksessa ole näköpiirissä kovin positiivisia muutoksia. Siksi nyt olisi kiinnitettävä huomiota erityisesti palvelualoihin.

- Talouskasvu mahdollistuu tuottavuuden kasvun kautta. Nyt on käännettävä kaikki kivet talouskasvun tavoittelemiseksi.

Hamarila korosti, että työntekijöiden osallistaminen on hyväksi myös yrityksen taloudelle.

- On tutkittu väitöskirjatasolla asti, että tämä parantaa muun muassa yrityksen käyttökatetta ja vähentää henkilöstön sairauspoissaoloja.

PAMin jäsenkyselyiden perusteella palvelualan työntekijät ovat erittäin halukkaita kehittämään itseään ja työtään.

- Ikävä kyllä erittäin harvalle tarjoutuu tähän työssään mahdollisuus. Nyt on korkea aika tarttua tilaisuuteen tässä taloustilanteessa, Hamarila painotti.

Lisätietoja:

Menne menevät palvelut, sinne menee Suomi -sivusto