Uutinen - 16.06.2014 klo 12.30

PAM kampanjoi tänään siivoojien oikeuksien puolesta

Tänään vietetään kansainvälistä siivoojien oikeuksien päivää. PAM osallistuu päivään Helsingin keskustassa viestillä "Clean deal - siististi sovittu". Tarkoituksena on muistuttaa reilun kilpailutuksen tärkeydestä ja kehottaa palvelujen reiluun ostamiseen.

Tänään maanantaina 16. kesäkuuta vietetään kansainvälistä siivoojien oikeuksien päivää. Päivää vietetään Suomessa nyt toista kertaa. Sen tarkoituksena on muistuttaa siivoojien oikeuksista ja heidän työnsä tärkeydestä.

PAM osallistuu päivään järjestämällä tapahtuman Narikkatorilla Helsingin keskustassa. PAM ottaa kantaa reilun kilpailutuksen puolesta viestillä "osta palvelusi reilusti". Mukana tempauksessa on PAMin työntekijöitä ja aktiiveja sekä liiton 1. varapuheenjohtaja Jaana Ylitalo. Pamilaiset jakavat teemaan liittyvää materiaalia, ilmapalloja ja Reilun kaupan kahvia.

- Hullulla kilpailutuksella syödään laadukkaat palvelut, jotka ovat kaiken aa ja oo. Laadukas työ vaatii riittävästi aikaa työn tekemiseen. Vastakohta on hengiltä kilpailuttaminen, jossa palkka ja työhön käytettävä aika on vedetty minimiin, sanoo Ylitalo.

PAM on korostanut jo pitkään reilun kilpailutuksen tärkeyttä. Ylitalon mukaan teema on nyt ajankohtainen myös hankintalain uudistuksen takia.

Kansainvälinen Siivoojien oikeuksien päivä (International Justice Day for Cleaners) järjestettiin ensimmäisen kerran Yhdysvalloissa vuonna 1990. Päivä on PAMin kattojärjestön UNI:n liittojen organisoima. Kansainvälistä siivoojien ja turva-alan työntekijöiden oikeuksia päivää vietetään monien Euroopan maiden lisäksi muun muassa Yhdysvalloissa, Intiassa, Brasiliassa ja Australiassa.

Lisää aiheesta:

International Justice Day Facebookissa

Tänään vietetään kansainvälistä Siivoojien oikeuksien päivää