Uutinen - 14.11.2014 klo 10.32

PAM kannattaa työvoiman saatavuusharkinnan säilyttämistä

PAMin näkemyksen mukaan saatavuusharkinnasta luopuminen voisi luoda kahden tason työmarkkinat ja tehdä maahanmuuttajista hyväksikäytetyn työreservin, jonka palkkoja ja työehtoja poljettaisiin.

Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Lenita Toivakka (kok.) olisi valmis luopumaan kokonaan työvoiman saatavuusharkinnasta. Toivakko puhui asiasta eilen torstaina muun muassa Mtv:n uutisille. Saatavuusharkinta tarkoittaa, että EU ja ETA-alueen ulkopuolinen työntekijä ei saa työlupaa, ennen kuin on selvitetty, ettei Suomesta löydy sopivia työntekijöitä. Toivakka haluaisi helpottaa saatavuusharkinnasta luopumisella työperäistä maahanmuuttoa.

PAM pitää saatavuusharkintaa tarpeellisena. Siitä luopuminen voisi luoda kahden tason työmarkkinat ja tehdä maahanmuuttajista hyväksikäytetyn työreservin, jonka palkkoja ja työehtoja poljettaisiin. PAMin puheenjohtajan Ann Selinin mielestä kaksien työmarkkinoiden syveneminen on todellinen riski.

- Meidän tulee kyseenalaistaa jatkuvan työvoiman tarjonnan lisäämisen autuus. Kun työmarkkinoilla on jo valmiiksi tiukkaa, on pelkkien elinkeinoelämän etujen sijaan katsottava inhimillistä kokonaisuutta. Onkin pohdittava, miten Suomessa jo asuvat maahanmuuttajat sekä kantasuomalaiset saadaan töihin kunnollisilla työehdoilla, ja millaista Suomea olemme rakentamassa, Selin sanoi viime kuussa.

PAMin jäsenkyselyn mukaan valtaosa liiton jäsenistä on huolissaan rajoittamattoman työperäisen maahanmuuton vaikutuksista Suomen talouteen ja työelämän laatuun. PAMin maahanmuuttajataustaisista jäsenistä noin joka kolmas on kohdannut palkanmaksuun tai työnantajan kielteiseen asenteeseen liittyviä ongelmia. Todellisuudessa tilanne on luultavasti vieläkin karumpi: PAMin 1. varapuheenjohtaja Jaana Ylitalon mukaan heikoimmassa asemassa olevat maahanmuuttajat ovat harvemmin liiton jäseniä tai yleensä tutkimusten piirissä.

Lisäksi Ylitalo huomauttaa, että Suomessa asuvat maahanmuuttajat luovat käyttämättömän työvoimareservin, sillä heidän työttömyysasteensa on huomattavasti kantaväestöä korkeampi.

- Suomessa olevat työttömät maahanmuuttajat tulisi työllistää ennen kuin rekrytoidaan Suomen ulkopuolista työvoimaa varsinkaan EU:n ja ETA:n ulkopuolelta. Tämä on oikein sekä työllisyyden että inhimillisyyden kannalta. Tästä syystä työvoiman saatavuusharkinta on säilytettävä, Ylitalo sanoi alkuvuodesta.