Uutinen - 30.11.2015 klo 09.00

PAM käynnistää tukitoimet

Palvelualojen ammattiliitto PAM kehottaa kaikkia kaupan alalla työskenteleviä lopettamaan Postin toimintoihin liittyvien töiden tekemisen asiamiesposteissa lakon aikana 2.12.-4.12.

PAMin puheenjohtaja Ann Selin näkee välttämättömänä Posti- ja logistiikka-alan Unioni PAU:n neuvottelujen tukemisen.

- Emme voi hyväksyä työnantajien tapaa, jolla he ovat toimineet työehtosopimusneuvotteluissa. Työnantajat ovat halunneet viedä Postin työehdot ja sopimisen sellaiselle tasolle, joka voisi levitä muillekin aloille, korostaa Selin.

Kehotus lopettaa Postin toimintojen käsittely kaupan alan asiamiesposteissa näkyy toimintojen hidastumisena ja joidenkin toimipisteiden sulkeutumisena.

- Annamme täyden tukemme PAU:n toimenpiteille ja osaltamme käynnistämme nyt tukitoimet. Olemme valmiina laajentamaan toimiamme, jos työnantajat jatkavat neuvotteluissa työehtojen polkemisen linjalla, toteaa Selin.

PAM on ilmoittanut tukitoimesta valtakunnansovittelijalle ja Kaupan liittoon. Ilmoitettu tukitoimi alkaa keskiviikkona 2.12. klo 6.00 ja päättyy perjantaina 4.12. klo 24.00. Toimenpiteet eivät koske hätätyötä eivätkä tehtäviä, joissa ne vaarantaisivat yhteiskunnalle elintärkeitä toimintoja tai aiheuttaisivat yleiselle edulle huomattavaa vahinkoa. Tukitoimi ei myöskään kohdistu voimassa olevaan työehtosopimukseen.

Lue lisää aiheesta:

Kysymyksiä ja vastauksia

Lakon alaista työtä ei tule tehdä

Postin vaatimukset vaarantavat satojen tuhansien työehdot – PAM pohtii uusia tukitoimia

Asioi PAMin verkko- tai puhelinpalvelussa postialan työnseisausten aikaan

SOL Henkilöstöpalvelut hakusaartoon

Posti perui aikeensa käyttää SOL:n henkilökuntaa lakon aikana