Uutinen - 26.11.2014 klo 14.11

PAM kiertää tapaamassa kerroshoitajia joulukuussa

PAM osallistuu kansainväliseen kampanjaan, jonka tarkoituksena on muistuttaa kerroshoitajia heidän oikeuksistaan ja parantaa alan työoloja. Kerroshoitajien työ on fyysisesti ja psyykkisesti raskaimpia pamilaisista ammateista.

PAM osallistuu joulukuussa kansainväliseen kerroshoitajille suunnattuun Dignity for Hotel Housekeepers -kampanjaan. PAMin työntekijät, luottamusmiehet ja muut aktiivit kiertävät hotelleissa tapaamassa kerroshoitajia eri paikkakunnilla 8.-9. joulukuuta. Aikeissa on kiertää ainakin Sokotel-, Scandic- ja Restel -ketjun hotelleissa. Työnantajaliittoja on informoitu asiasta.

Kampanja tähtää kerroshoitajien työolosuhteiden parantamiseen. Tarkoituksena on muistuttaa kerroshoitajia heidän oikeuksistaan sekä keskustella työssä jaksamisesta. Jaossa on materiaalia, jossa kerrotaan muun muassa kerroshoitajan työstä, oikeuksista ja PAMista.Kampanja näkyy myös somessa, Instgramiin voi ottaa kuvan tauosta hastagillä #pidäpaussi, ja Facebookissa voi ladata paussi-rintanapin profiilikuvaan osoitteessa http://www.pam.fi/paussi.

Kampanjaa koordinoi IUF-maailmanliitto, joka edustaa esimerkiksi hotelli- ja ravintola-alan työntekijöitä. IUF aloitti kampanjan vuonna 2010, ja PAM on nyt mukana ensimmäistä kertaa. Viime huhtikuussa PAM järjesti ensimmäiset kerroshoitajapäivänsä.

Kerroshoitajan työ on tutkimuksien mukaan fyysisesti ja psyykkisesti raskaimpia pamilaisista ammateista. Työn ohessa ei usein ehdi pitää taukoja, vaikka oikeus niihin on selvästi määritelty työehtosopimuksissa. Myös työn mitoitus on usein pielessä: siivottavien huoneiden määrä saattaa olla niin suuri, että työstä on mahdotonta selvitä työpäivän aikana.

Putzi-peli näyttää, millainen hoppu kerrossiivoojalla voi olla

Kerroshoitajat haluavat selkeyttä työpäivän pituuteen

Kirjoittanut: Annemari Anttila