Uutinen - 13.07.2013 klo 10.00

PAMilta täysi tuki Urpilaisen avaukselle alipalkkauksen kriminalisoinnista

Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin on erittäin tyytyväinen valtionvarainministeri Jutta Urpilaisen tuoreesta esityksestä kriminalisoida alipalkkaus. PAMissa hoidetaan vuosittain useita satoja tapauksia, joissa palkkaa on maksettu liian vähän tai lisät ovat jääneet maksamatta. Käräjäoikeuteen asti etenevät jutut ovat kuitenkin vain jäävuoren huippu ja harmaan talouden selvitysyksikön raporteista käy ilmi, että alipalkkaus on palvelualoilla yksi selkeä harmaan talouden ilmenemismuoto.

- Me kaikki muut maksamme muodossa tai toisessa siitä, että osa yrittäjistä katsoo oikeudekseen polkea palkkoja ja pitää työntekijöitä köyhyysrajan liepeillä. Palvelualoilla palkat ovat usein jo lähtökohtaisesti matalia, johtuen muun muassa runsaasta osa-aikaisuudesta, joten kaikki maksamattomat lisät ja ylityökorvaukset tuntuvat kipeästi palkkapussissa, kuvaa Selin nykytilannetta.

- Tuntuu myös hullulta, että yksittäisten työntekijöiden pitää erikseen käräjöidä jopa useita vuosia saadakseen sen, mikä hänelle työehtosopimuksen mukaisesti kuuluu.

Elinkeinoelämän keskusliitossa alipalkkauksen kriminalisointia vastustetaan ja se herättää PAMin puheenjohtaja Selinissä ihmetystä. EK:n Markus Äimälä kommentoi tuoreeltaan, että nykyiset sanktiot ovat riittäviä.

- Ihmettelen Äimälän näkemystä. Kun työnantaja häviää jutun oikeudessa, niin maksettavaksi tulee vain se osuus, mikä hänen olisi pitänyt ihan normaalistikin maksaa jo tilipäivänä, aivan kuten kaikkien muidenkin työnantajien. Työnantajalle ei saa työntekijältä varastamisesta sanktioita vaan päinvastoin, koska läheskään aina ei pystytä jälkikäteen hakemaan kuin osa maksamattomista palkkatuloista. Luulisi, että EK:ssakin tuetaan kilpailuneutraliteetin parantamista, jos tämä haluataan niin nähdä.

- Yhteisösakko on hyvä ehdotus ja annan kaiken tukeni hallituksen ponnisteluille löytää uusia tapoja parantaa työelämän laatua ja työntekijöiden mahdollisuuksia tulla toimeen omalla palkallaan, päättää Selin.

Kirjoittanut: SYSTEM