Uutinen - 11.09.2015 klo 11.16

PAMin Ann Selin: Työntekijät ovat suuttuneita, vihaisia ja peloissaan

Ihmiset ovat nyt peloissaan siitä, mihin tätä yhteiskuntaa ollaan viemässä, PAMin Ann Selin sanoi SAK:n tiedotustilaisuudessa.

Palkansaajia äsyttää erityisesti se, että hallituksen toimenpidelista koskee erityisesti palvelualojen naisia, julkisen sektorin työntekijöitä sekä vuorotyöntekijöitä, SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly sanoi perjantaina. Palkansaajien mielenilmaus ensi viikon perjantaina on hänen mukaansa muistutus siitä, että nyt ollaan väärällä tiellä.

SAK:n hallitus kokoontui perjantaiaamuna ylimääräiseen kokoukseen hallituksen leikkausaikeiden vuoksi. Mukana oli myös PAMin puheenjohtaja ja SAK:n hallituksen jäsen Ann Selin.

- PAM on perinteisesti ollut vähiten lakkoherkästä päästä olevaa porukkaa, mutta nyt on jo nähty ensimmäisiä ulosmarsseja. Tämä kuvastaa hyvin jäsenten tunnelmia.

Selinin mukaan ihmiset työpaikoilla ovat nyt ”todella suuttuneita, vihaisia ja peloissaan”.

- He ovat peloissaan siitä, mihin tätä yhteiskuntaa ollaan viemässä. Toimenpiteet tietäisivät meidän aloillamme 4-6 prosentin palkanmenetyksiä. Eniten ollaan huolissaan siitä, yritetäänkö tässä panna ay-liike polvilleen.

Selin mukaan jäsenistö on valmis taistelemaan sitä vastaan ja näyttämään maan hallitukselle, miten vakavasta asiasta todella on kysymys. Selin lisäsi, että ulkomaita myöten ihmetellään, mihin Suomi on menossa - Pohjoismaita kun on pidetty sopimisen mallimaana.

- Nyt olemme tilanteessa, että hallitus määrää meille mistä saadaan sopia ja mitä tehdä. Ulkomailla ihmetellään, millainen Pohjois-Korea Suomesta on tulossa.

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly kuvaili tiedotustilaisuudessa, että kyse on todella poikkeuksellisesta tilanteesta.

- Ay-liike on tehnyt neuvottelemalla ja sopimalla ratkaisuja, ja sillä tiellä olemme edelleenkin valmiita jatkamaan. Pakotelainsäädäntö sotii todella pahasti tätä vastaan.

Lylyn mukaan vapaan sopimusoikeuden rajaaminen sopii tilanteeseen vielä huonommin kuin yleissitovuuteen koskeminen. Hänen mukaansa nyt ollaan rikkomassa välinettä, joka on saanut eläkeuudistuksen kaltaisia tuloksia aikaiseksi.

- Toinen joka meitä erityisesti ärsyttää on se, että hallituksen toimenpidelista koskee palvelualojen naisia, julkisen sektorin työntekijöitä, vuorotyöntekijöitä ja näiden lisäksi laajasti erilaista palkansaajajoukkoa.

Lylyn mukaan nämä kaksi asiaa on tuonut sellaisen palauteryöpyn, jota ei olla moneen vuoteen saatu.

- Hallitus on yksipuolisesti romuttamalla suomalaista sopimisen kulttuuria vienyt meidät tielle, josta toivon että päästäisiin nopeasti pois. Se on huono tie Suomelle ja suomalaisten ihmisten elämälle.

Palkansaajien mielenilmaisu ensi viikon perjantaina on Lylyn mukaan muistutus siitä, että nyt ollaan väärällä tiellä.

- Tällaiselle yksipuoliselle sanelulle on tultava stoppi. Meidän pitää jatkossakin elää yhteiskunnassa, jossa voidaan vapaasti sopia. Tiedämme, mikä on suomalaisen yhteiskunnan talouden tila. Olemme edelleen valmiita sopimaan asioista, mutta emme pakkokeinoin, Lyly päätti.

PAMin ja monen muun ammattiliiton jäsenmäärät ovat olleet kasvussa tiistaista lähtien. PAMiin liittyi torstaina enemmän jäseniä kuin minään muuna päivänä liiton historiassa. Muina päivinä jäseniä on tullut noin 50 prosenttia enemmän kuin tavallisesti vastaavaan aikaan.

SAK:n, Akavan ja STTK:n liittojen jäsenet osoittavat mieltään Helsingin Rautatientorilla perjantaina 18.9. kello 11 alkaen. Mielenosoitukselle puolustetaan työmarkkinajärjestöjen vapaata oikeutta sopia työ- ja virkaehtosopimuksista ja vastustetaan hallituksen yksipuolisia päätöksiä heikentää palkansaajien työehtoja.

Kirjoittanut: Annemari Anttila