Uutinen - 30.10.2015 klo 12.36

PAMin Erika Kähärä: ”Siinä ei ole mitään sankarillista, että myyjä joutuu käsirysyyn varkaan kanssa”

Se, että kaupan myyjä joutuu fyysisesti painimalla ottamaan kiinni myymälävarkaita, on vastoin kaikkia työturvallisuusperiaatteita, sanoo Palvelualojen ammattiliitto PAMin työympäristöasiantuntija Erika Kähärä.

Kähärä on huolissaan siitä, miten julkisuudessa ihannoidaan myymälävarkaita kiinni ottavaa ”sankarimyyjää”. Kähärän mukaan se, että myyjä ryhtyy itse yksin ottamaan kiinni varkaita, on vastoin kaikkia työturvallisuusperiaatteita.

- Näissä tapauksissa paikalle pitäisi soittaa poliisit tai vartija ja pyytää apua, ei missään nimessä lähteä itse varkaan perään.

Myymälävarkaat käyttäytyvät usein väkivaltaisesti ja arvaamattomasti, ja moni saattaa olla huumeiden vaikutuksen alaisena. Ei ole myöskään tavatonta, että mukana on esimerkiksi teräase.

- Työnantaja ei saa vaatia työntekijöitä asettamaan omaa turvallisuuttaan uhan alaiseksi. Se on riskialtista ja erittäin vaarallista työntekijöille, Kähärä sanoo.

Joissakin kaupoissa työntekijöiden käytössä on muun muassa kaasu- tai pippurisumuttimia. Myös esimerkkitapauksessa työntekijöitä on opetettu käyttämään kaasua varkaiden taltuttamiseksi. Turvallisuusohjeistus saisi sallia ainoastaan hallitun, toisen työntekijän kanssa yhteistyössä tehtävän riskittömän kiinnioton, josta ei seuraa vaaraa myyjille, Kähärä sanoo.

- Varkaiden perään lähteminen tai voimallinen fyysinen taltuttaminen varsinkaan yksin ei sisälly turvalliseen työnhallintaan. Ilman tarvittavaa koulutustaustaa se ei ole laillistakaan. Tärkeintä olisi ennaltaehkäistä vaaratilanteita esimerkiksi vartijan läsnäololla.

Kähärä pitää vaarallisena, että netissä levitetään kiinniottovideoita ja luodaan myyttiä sankarimyyjästä. Myös yleinen mielipide vaikuttaa olevan tällä kannalla: esimerkiksi nettijutun yhteydessä olevassa gallupissa enemmän kuin kolme neljästä yli 10 000 äänestäjästä on sitä mieltä, että myyjän pitää puuttua näpistyksiin.

- Siinä ei ole mitään sankarillista, eikä se ole myyjän työhön kuuluvaa. Työnantajan pitäisi palkata myymälään vartija. Myös yksintyöskentely kassalla olisi syytä kieltää. Jos tällaiset tilanteet toistuvat, työnantaja selvästi laiminlyö työturvallisuusvelvoitteitaan, Kähärä toteaa.