Uutinen - 20.05.2016 klo 14.28

PAMin Koivuniemi: Tuottavuutta lisätään luottamalla työntekijään

Palvelualojen ammattiliitto PAMin järjestöjohtaja Niina Koivuniemi peräänkuuluttaa työntekijöiden työkykyjohtamisen lisäämistä työpaikoille. Kannustava ja työntekijöitä arvosta työympäristö luo paremmat edellytykset tuottavuudelle kuin pelot turhista poissaoloista.

PAMin Työsuojelupäivillä Petäyksessä tänään puhunut Koivuniemi kannustaa alan työnantajia panostamaan entistä enemmän työhyvinvointiin sekä edistämään työkykyjohtamista. Työntekijöiden työ- ja toimintakyky omissa tehtävissään luovat perustaa koko yrityksen kannattavuudelle. Kun työntekijä kokee työilmapiirin hyvänä, myös motivaatio tehdä työtä pysyy korkealla ja tuottavuus nousee.

Myönteiseen työilmapiiriin liittyy vahvasti sujuva yhteistyö henkilöstöryhmien ja johdon välillä. Luottamuksen lisääminen työpaikoilla kaikissa toiminnoissa tukee taloudellisten tavoitteiden saavuttamista.

- Tutkimukset osoittavat tuottavuuden kulkevan rinta rinnan työhyvinvoinnin kanssa. Työhyvinvointia lisäämällä saadaan noin 2000 euroa lisää käyttökatetta jokaista työntekijää kohden, Koivuniemi toteaa.

Koivuniemen mielestä positiivista virettä työilmapiiriin saadaan helposti aikaiseksi toimenpiteillä, jotka eivät välttämättä vaadi työnantajilta edes rahallisia panostuksia. Yhtenä esimerkkinä näistä malleista Koivuniemi nostaa esille sairauspoissaolojen omailmoituskäytännöt. Selvityksien mukaan käytäntö vähentää turhia lääkärissä käyntejä, lyhentää poissaolojen kestoa ja säästää näin rahaa työnantajilta.

- Sairauspoissaolojen omailmoituskäytäntöjen lisääminen palvelualojen työpaikoilla on mielestäni äärimmäisen tärkeää. Tilanteessa voittaisivat työntekijät, joiden ei enää tarvitse jokaisesta sairauspäivästä raahautua pitkienkin matkojen päähän lääkäriin hakemaan sairauslomatodistusta. Tämän ajan voi käyttää sairastamiseen, jolloin työhönpaluu nopeutuu. Tällöin myös työnantajalle syntyy sairauspoissaolosta vähemmän kustannuksia, Koivuniemi toteaa.

Koivuniemi korostaa, että säästöjä työnantajalle syntyy myös siitä, ettei sairauslomatodistuksen hankkimisesta liittyviä kuluja kerry enää työnantajalle maksettavaksi.

- Turhat pelot turhista ”saikuttamisista” täytyy pystyä heittämään romukoppaan. Johdon ja työntekijöiden välinen luottamus työpaikalla on avain onnistumiseen ja uudenlaisten tapojen kehittämiseen, jotka lisäävät työn tuottavuutta, Koivuniemi sanoo.