Uutinen - 10.09.2015 klo 11.34

PAMin Niina Koivuniemi: Sairauskarenssi ei tuo säästöjä, vaan lisää epidemioita

Sipilän hallituksen suunnittelemat leikkaukset aiheuttaisivat vartijoille ja välillisesti koko Suomen kansalle sairausepidemioita, PAMin järjestöjohtaja Niina Koivuniemi uskoo.

Vartijat ja järjestyksenvalvojat tekevät työtä lentokentillä, satamissa, rautatieasemilla, kauppakeskuksissa, sairaaloissa, yleisötapahtumissa ja vastaanottotehtävissä. Tänään torstaina Turvallisuusalan Tampereen ammattiosasto ry:n 50-vuotisjuhlilla puhuva Koivuniemi pelkää, että sairauskarenssin myötä vartijat menisivät sairaana töihin.

- Taudit leviävät, koska matalapalkkaisilla vartioilla ei ole varaa sairastaa. Maksaahan pidentynyt sairastaminen työnantajalle paljon joka tapauksessa. Säästöä tästä ei synny tippaakaan, Koivuniemi toteaa.

Vartijan sairauskarenssista voi tulla kohtuuttoman pitkä, sillä alalla voi on jopa 16 tunnin työvuoroja.

- Jo nyt suomalaisilla on korkea moraali olla töissä, vaikka nenä vähän vuotaakin. Väitteet Ruotsin ja Tanskan mallin hyvistä tuloksista eivät kerro koko totuutta, Koivuniemi toteaa.

Ruotsissa ensimmäisen sairauspäivän karenssi otettiin käyttöön vuonna 1993. Sen seurauksena sairauspoissaolot vähenivät, mutta samaan aikaan tehtiin muitakin muutoksia lainsäädäntöön ja terveydenhoitoon. Tällä hetkellä kaikissa Pohjoismaissa sairauspoissaolot ovat samaa luokkaa, noin 4-5 prosenttia. Merkittävää on, että Suomessa sairauspoissaolojen määrä on viimeisen 30 vuoden aikana pysynyt hyvin vakaana vaihdellen 4-5 prosentin välillä.

- Muut Pohjoismaat ovat siis saavuttaneet Suomen tason. Suomessa tilastojen valossa sairauspoissaolojen määrä ole erityinen ongelma, johon pitäisi puuttua.

Vartijat hoitavat tulevaisuudessa ja jo nyt lähes kaiken kulunvalvonnan ja järjestyksenvalvonnan, minkä lisäksi koteihin asennetaan yhä enemmän valvontalaitteita. Koivuniemen mielestä vartiointi on tulevaisuuden ala, jossa Suomi voisi olla edelläkävijä ja innovoida uusia tuotteita jopa vientiin.

- Tulevaisuudessakin ihmiset syövät, juovat, tanssivat ja tappelevat. Jatkossakin on oltava valmiuksia hoitaa järjestyksenvalvontaa kohteissa ja tapahtumissa, joissa liikkuu isoja massoja ihmisiä.

- Töitä alalla on tarjolla. Nyt tarvitaan oivalluksia, työllistämistä ja kehittämistä - ei kurjistuksia, jotka vievät Suomea yhä syvemmälle suohon, Koivuniemi päättää.