Uutinen - 18.05.2016 klo 09.31

PAMin valtuuston puheenjohtaja: Työntekijöiden nöyryyttämisellä ei uskoa tulevaisuuteen luoda

PAMin valtuuston puheenjohtaja, Osuuskaupan Hämeenmaan alueluottamusmies Sirpa Laakso kritisoi maan hallituksen esityksiä ja toimenpiteitä, joilla työntekijöiden asemaa ollaan kurjistamassa. Laakson mielestä työpaikoilla on kuuluvissa selkeästi, että usko hallitukseen horjuu.

PAMin valtuuston avauspuheenvuorossa valtuuston puheenjohtaja Sirpa Laakso painotti, että luottamus Suomen hallituksen toimiin on palvelualojen työntekijöillä koetuksella.  Jatkuvat leikkaukset ja säästöohjelmat kurittavat Laakson mukaan tavallista työntekijää ja samaan aikaan hallituksen esittämien yksipuolisten säästöohjelmien uskotellaan synnyttävän uusia työpaikkoja.

- Työmarkkinat tarvitsivat nyt uskoa tulevaisuuteen, jonne pitäisi pystyä katsomaan luottavaisesti. Tilanne kuitenkin se, että me työpaikkojen luottamushenkilöt ja työsuojeluvaltuutetut joudumme koko ajan selittämään maan hallituksen säästötalkoiden vaikutuksia työntekijöille. Pienituloiset ovat jatkuvasti menettäjien joukoissa ja usko siihen, että näillä toimilla Suomea elvytetään, alkaa olla tapissa, Laakso totesi.

Laakson mukaan hallituksen esitykset esimerkiksi ilmaisesta työnäytteestä ovat osoitus siitä, kuinka kaukana nykyisten ministerien maailma on tavallisen työntekijän arjesta.

- Työministeri Lindströmin esittämä työkokeilumalli on nöyryyttämistä ammattilaisia kohtaan. Ammattiosaajat joutuisivat työttömänä osoittamaan pätevyytensä työnantajalle tekemällä ilmaista työtä. Tämä on täysin käsittämätön esitys työministeriltä, jolta itseltään löytyy taustaa työntekijöiden edustustehtävistä. Onko tässä käynyt niin, että työmiehen rukkaset ovatkin vaihtuneet raippaan, jolla työttömiä sivalletaan? Laakso ihmetteli.

Laakso toi esille puheenvuorossaan ongelmia, jotka ovat kaupan vapautuneiden aukioloaikojen jälkeen tulleet entistä vahvemmin esille. Hän epäili, että nykytilanne johtaa pahimmillaan siihen, etteivät pienet kaupat pysy hengissä isojen ostoskeskusten houkutellessa asiakkaita viettämää vapaa-aikaa uusien aukioloaikojen puitteissa.  Tämä kehitys vaikeuttaa myös alan työntekijöiden työn- ja perhe-elämän yhteensovittamista.

- Vapautuneet aukiolot ovat tuoneet mukanaan sen, ettei mikään ole enää pyhää. Ei vaput tai äitienpäivät. Työnantajat vain katsovat maailmaa euron kuvat silmissään, Laakso totesi.

Kauppojen aukioloaikojen pidentyminen on lisännyt Laakson mukaan työntekijöiden turvattomuuden tunnetta. Työ jakautuvat yhä useammin työpäivän ajalle niin, että entistä enemmän töitä joudutaan tekemään työvuoroissa yksin.

- Itsestäänselvyys ei myöskään ole se, että pidempi aukiolo toisi lisää, tai edes riittävän määrän työtunteja, joilla työntekijöiden toimeentulo turvattaisiin, Laakso muistutti.