Uutinen - 01.04.2014 klo 11.40

S-Pankki Oy siirtyy noudattamaan rahoitusalan työehtosopimusta

S-Pankki fuusioituu LähiTapiola Pankin kanssa uudeksi S-Pankiksi toukokuun 2014 alussa. Samalla S-Pankki Oy:n henkilöstö siirtyy kaupan alan työehtosopimuksesta rahoitusalan TES:n piiriin. Kaikkiin S-ryhmän osuuskaupoissa työskenteleviin sovelletaan edelleen kaupan alan työehtosopimusta.

Kun Suomen ensimmäinen kauppapankki aloitti toimintansa kuusi ja puoli vuotta sitten, työnantaja- ja työntekijäliitot sopivat, että S-Pankissa noudatetaan kaupan työehtosopimusta. Samassa yhteydessä sovittiin, että sopimusneuvottelut käynnistetään uudelleen, jos pankin palveluvalikoima laajentuu.

Viime joulukuussa alkaneissa Kaupan liiton, Palvelualojen ammattiliitto PAMin, Ammattiliitto Pron ja Ylemmät toimihenkilöt YTN:n välillä käydyissä neuvotteluissa arvioitiin kauppapankin suunniteltua rakennetta, toimintaa ja tuotevalikoimaa. Neuvottelut ovat nyt päättyneet osapuolten yhteisymmärryksessä valmistelemaan sopimukseen.

Neuvotteluissa sovittiin, että S-Pankki Oy:ssä aletaan soveltaa 1.5.2014 lukien rahoitusalan työehtoja pankin tuotevalikoiman laajentuessa muun muassa asuntolainoihin. Siirtymä koskee noin 240 työntekijää eli asiantuntijoita, päälliköitä ja johtoa.

S-Pankin tytäryhtiö S-Asiakaspalvelu Oy:n ja S-ryhmän osuuskauppojen asiakaspalvelupisteissä (ns. infopisteet) työskentelevän henkilöstön osalta ei toistaiseksi tapahdu muutoksia. Näissä noudatetaan jatkossakin kaupan alan työehtosopimusta.

Lisätietoja:

Juha Ojala, kaupan alan neuvottelupäällikkö (PAM), 050 584 1488