Uutinen - 26.03.2013 klo 16.10

S-ryhmältä odotetaan vastuullisuutta

SOK-yhtymä aloittaa 1 900 henkilöä koskevat yt-neuvottelut. Yhtiön tavoitteena on löytää 50 miljoonan euron kustannussäästöt. PAMin puheenjohtaja Ann Selin odottaa, että kaikille löytyy työpaikka S-ryhmästä myös yt-neuvottelujen jälkeen.

SOK-yhtymä aloittaa 1 900 henkilöä koskevat yt-neuvottelut. Tavoitteena on löytää 50 miljoonan euron kustannussäästöt, joita haetaan toimintatapojen muutoksista sekä kattavasti kaikista kuluista. Yhtiö ilmoittaa, että suunnitelmat voivat toteutuessaan johtaa enimmillään 270 työntekijän irtisanomiseen.

PAMin puheenjohtaja Ann Selin pitää valitettavana SOK-yhtymän ilmoittamaa työntekijöiden vähennystarvetta. Hän odottaa yhtiön toimivan vastuullisesti ja hoitavan neuvottelut niin, että irtisanomisilta vältytään.

- S-ryhmä tekee erinomaista tulosta ja myynti kasvaa joka vuosi. Ei ole mitenkään mahdollista, että näin menestyvä yhtymä irtisanoo työntekijöitään, vaikka toiminnan muutostarvetta olisikin. Kaikille on löydyttävä S-ryhmästä työpaikka yt-neuvottelujen jälkeenkin.

S-ryhmä sanoo vastuun kantamisen ihmisistä olevan yksi heidän arvoistaan. Selin haastaa yrityksen toimimaan vastuullisesti myös käytännössä.

- Yritys, joka korostaa vastuullista toimintatapaa joutuu sen myös käytännössä todistamaan. S-ryhmän on nyt hoidettava yt-neuvottelut erityisen vastuullisesti. Odotan, että työntekijät ja heidän edustajansa pääsevät aidossa yhteistoiminnassa etsimään ratkaisuja ja vaikuttamaan päätöksiin, toteaa Selin.

Kirjoittanut: Timo Piiroinen