Uutinen - 06.06.2016 klo 14.48

SAK:n 19. edustajakokous käynnistyi

109-vuotias SAK kokoontui Tampereelle todennäköisesti järjestön viimeiseen edustajakokoukseen. Puheenjohtaja Lauri Lyly korosti avajaispuheessaan katsomista tulevaisuuteen ja tasavallan presidentti Sauli Niinistö sivusi tervehdyksessään katkeran kalkin jakamista tasaisesti kaikille.

Kolmen päivän ajan 259 kokouedustajaa tekee päätöksiä SAK:n edustajakokouksessa. Kokouksessa päätetään mm. askelmerkkejä tulevaisuuteen –asiakirjasta, liittojen aloitteista sekä järjestön uusista säännöistä. Jos kokous päättää hyväksyä uudet säännöt esitetyllä tavalla, on tämä edustajakokous viimeinen, kun jatkossa asioista päättää edustajisto.

- Maailmasta ja Suomesta ei puutu investointikohteita – suorastaan päinvastoin. Se mitä puuttuu, on uskallus ja toimintaympäristön näkymä, joka mahdollistaisi hankkeiden liikkeellelähdön, totesi SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly ja nosti kaksi esimerkkiä, jotka liittyvät koko ihmiskunnan tulevaisuuteen.

- Uskottava ilmastopolitiikka on puuttunut. Maailmanlaajuisen ilmastosopimuksen myötä meidän on Euroopassa ja Suomessakin uudistettava ilmastopolitiikkamme kustannustehokkaaksi ja toimivaksi, jotta saamme investoinnit liikkeelle.

Toinen esimerkki koski kaupungistumista, joka edellyttää suuria investointeja liikennehankkeisiin ja asuntorakentamiseen.

Lyly puhui myös ajankohtaisesta kilpailukykysopimuksesta. Hän muistutti, että ammattiyhdistysliikkeen tehtävä on neuvotella ja neuvottelemalla palkansaajat käänsivät sopimuksen Suomen kannalta myönteiseen suuntaan.

- Keskitettyjen työmarkkinaratkaisujen soveltaminen työehtosopimuksiin ei koskaan ole helppoa. Erityisen vaikeaa se on nyt, kun sisältö palkansaajille on raskas. Ratkaisun syntyminen on kuitenkin meidän kaikkien kannalta tärkeää. Se on oikeudenmukaisempi ja vaikuttavampi väline kuin hallituksen kaavailemat pakkolait ja muut yksipuoliset toimet, korosti Lyly.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö esitti tervehdyksensä kokoukselle. Hän halusi yritysten paremmin hyödyntävän työntekijöiden luovuutta.

- Minun sanomani on ollut työnantajille se, että eikö viisas työnantaja anna tilaa ja vapautta työntekijöilleen, eikö se ole luovuuden edellytys.

Niinistö yhtenä ohjenuorana oli kohtuuden ajattelu. Hän korosti, että kilpailukykysopimus voi joillekin tuntua katkeralta kalkilta, mutta silloin kalkin on oltava kaikille saman. Hän toivoikin, että tämä kohtuuden ajattelun kaikki muistaisivat.

Viiden vuoden välein kokoontuva edustajakokous on SAK:n korkein päättävä elin. Tampere-talolla 6.–8. kesäkuuta pidettävää edustajakokousta voi seurata suorana SAK:n edustajakokoussivulla sekä Youtube-kanavalla. Twitterissä kokouksen tunnus on #SAK109. Pamilaisia kokousedustajia Tampereella on paikalla yhteensä 51 henkilöä.