Uutinen - 03.11.2015 klo 10.34

SOL rikkoo kansainvälisiä sopimuksia

Kansainvälisen käytännön mukaan henkilöstöpalveluyritykset eivät vuokraa työntekijöitä laillisen työtaistelun kohteena olevaan yritykseen. Tähän on sitoutunut myös Henkilöstöpalveluyritysten liitto, jonka jäsen SOL on.

Viestinvälitys- ja logistiikka-alan työehtosopimusneuvotteluja käydään parhaillaan työntekijäliitto PAU:n ja työnantajajärjestö PALTA:n välillä. Posti on tehnyt SOL Henkilöstöpalvelut Oy:n kanssa rikkurisopimuksen, jonka johdosta Postin toimipaikoille ympäri Suomen on saapunut satoja SOL:n vuokratyöntekijöitä. PAM tuomitsee jyrkästi SOL:n toiminnan, joka ei edistä avoinna olevia neuvotteluja ja on moraalisesti arveluttavaa.

PAU on ilmoittanut järjestöpäätöksestä, jonka perusteella toimipaikoissa ei perehdytetä tai kouluteta vuokratyöntekijöitä. Myös ylityökielto on astunut välittömästi voimaan. PAMin järjestöjohtaja Niina Koivuniemi ihmettelee Postin toimintaa ja paheksuu SOL:n osallisuutta asiassa.

- Postissa työskentelee määräaikaisia ja osa-aikaisia työntekijöitä, joiden työsuhteita Posti ei halua vakinaistaa, Postin pyrkimys saada korvaavaa työvoimaa SOL:n kautta, osoittaa Postin piittaamattomuuden omista työntekijöistään. Se, että SOL suostuu tällaiseen toimintaan, jonka suorana pyrkimyksenä on työntekijöiden pelottelu ja tes-neuvottelujen jumittaminen, on erittäin tuomittavaa.

SOL on Henkilöstöpalveluyritysten Liiton (HPL) jäsen, jonka sääntöjen mukaan henkilöstöpalveluyritykset eivät vuokraa alan kansainvälisen käytännön mukaan laillisen työtaistelun kohteena olevaan yritykseen työntekijöitä, elleivät riidan osapuolet suhtaudu siihen myönteisesti. Vastaava sääntö tulee myös ILO:n julistuksesta kansainvälisen työnantajajärjestö CIETT:stä, jonka jäsen HPL on.

- SOL profiloituu nyt yrityksenä, jolle liikevoiton tavoittelu menee kaikkien inhimillisten periaatteiden edelle. Voidaan myös nähdä selvä pyrkimys mahdollisten tulevien työtaistelujen rikkomiseen, mikä toteutuessaan johtaisi kysymykseen siitä, voiko SOL enää toimia henkilöstövuokrauksen alalla rikottuaan alan kansallisia ja kansainvälisiä periaatteita, toteaa Koivuniemi.