Uutinen - 09.10.2013 klo 17.00

Synkistely syventää tulevaisuuden näkymät

Palvelualojen ammattiliitto PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen toivoo synkistelyn loppuvan ja odottaa vastuullisten yritysten esiinmarssia. Hän halusi Salossa pitämässään puheessaan myös, ettei vastuuttomat yritykset hankaloita työllisyys- ja kasvusopimuksen syntymistä.

- Liiallinen synkistely haittaa käytäviä sopimusneuvotteluja, mutta vieläkin harmillisempaa on, että se vaikuttaa kotimaiseen kysyntään. Yritykset kilpailevat yt-neuvotteluilla ja sillä, kuka pystyy osoittamaan synkimmät talousnäkymät, toteaa Julkunen

Viime aikoina ilmoitettuja yt-neuvuotteluja Julkunen pitää teennäisinä, koska hän näkee yritysten käyttävän vain yleistä taloudellista tilannetta hyväkseen, vaikka yritysten tulevaisuusnäkymät olisivatkin hyvät.

- Nyt kaivataan vastuullisten yritysten ja toimijoiden esiinmarssia. Suomella on edelleenkin kilpailijamaihin nähden hyvät näkymät ja olemme nousemassa valoisampaan aikaan, kunhan emme itse kehitä synkistelyllämme kysyntää leikkaavaa kierrettä, sanoo Julkunen.

- Toivoisin, että nyt kaikki osapuolet ja toimijat keskittyisivät tekemään laajasisältöistä työllisyys- ja kasvusopimusta, joka mahdollistaisi valoisammat näkymät. Annetaan siis julkista tilaa niille yrityksille ja yhteisöille, jotka kantavat vastuuta ja työllistävät sekä uskovat suomalaiseen sisuun, esittää Julkunen.

Kaarlo Julkunen puhuu SAK:n Salon ammatillisen paikallisjärjestön kokouksessa keskiviikkona 9.10. klo 17.00 Salon kaupungintalolla.

Kirjoittanut: Jani Ryhänen