Uutinen - 21.01.2013 klo 00.00

Tanskalainen eläkerahasto lopetti sijoittamisen Walmartin osakkeisiin

Maailman suurimman kauppaketjun Walmartin tyly suhtautuminen työntekijöidensä oikeuksiin ei sovi tanskalaiselle eläkerahastolle PFA Pensionille, joka on myynyt omistamansa Walmartin osakkeet.

Maailman suurimman kauppaketjun Walmartin tyly suhtautuminen työntekijöidensä oikeuksiin ei sovi tanskalaiselle eläkerahastolle PFA Pensionille. Sen vuoksi rahasto on myynyt omistamansa Walmartin osakkeet, tanskalainen ammattiliitto HK ilmoitti äskettäin. Liitolla on edustaja PFA Pensionin hallituksessa. Rahasto omisti Walmartin osakkeita vajaan 7 miljoonan euron arvosta.

Eläkerahasto luopui Walmartin osakkeista kerran aiemminkin kauppaketjun eettisesti kestämättömän henkilöstöpolitiikan vuoksi. Rahasto osti kuitenkin uudestaan Walmartin osakkeita pääteltyään, että Walmart oli parantanut suhtautumistaan työntekijöihinsä, rahaston viestintäpäällikkö Thomas Torp toteaa HK:n verkkosivustossa.

"Olemme seuranneet tarkoin tilanteen kehitystä ja tuoreimmat raportit kertovat ongelmien pahenemisesta", Torp sanoo viitaten erityisesti järjestäytymisoikeuden puutteisiin ja palkkojen eriarvoisuuteen.

Tanskalaisrahasto pitää työntekijöiden oikeuksia koskevina normeinaan Kansainvälisen työjärjestön ILOn sopimuksia.

Juhani Artto

Kirjoittanut: Mirka Mäntylä