Uutinen - 11.09.2013 klo 16.20

Tes-neuvottelut käynnistyvät PAMissakin

PAMin sopimusneuvottelijat ovat tavanneet tai tapaavat lähipäivinä työnantajapuolen edustajia käynnistääkseen liittokohtaiset neuvottelut keskusjärjestön sopiman keskitetyn ratkaisun pohjalta. Ensimmäisissä tapaamisissa työnantajan kanssa pyritään sopimaan neuvottelujen aikatauluista. Varsinaisesti neuvottelut käynnistyvät vasta myöhemmin, kun PAMin sopimusalatoimikunnat ovat kokoontuneet 19.-20.9. Sopimusalatoimikunnat käsittelevät neuvottelutavoitteet.

Kiinteistöpalvelualalla osapuolet tapasivat toissapäivänä, ja sopivat seuraavan tapaamisen maanantaille 16.9. Neuvottelupäällikkö Jyrki Sinkkosen mukaan keskitetyn ratkaisun lisäksi alalla neuvotellaan erikseen myös ansiokehitysohjelman toteutuksesta.

Kaupan alalla osapuolet tapaavat huomenna torstaina. Myös tuolloin sovitaan seuraavien neuvottelujen päivämääristä, ja tessien sisällöistä neuvotellaan vasta sen jälkeen, kun PAMin sopimusalatoimikunnat ovat käsitelleet työehtosopimuksiin tulevat esitykset.

Muista aloista hiusalalla tunnustelut aloitetaan perjantaina 13.9., majoitus-, ravitsemis- ja vapaa-ajanpalvelualan osapuolet tapaavat ensi maanantaina 16.9. Turvallisuus- ja erityisaloilta ei ole vielä sovittu neuvotteluaikaa.

Alakohtaiset neuvottelut ovat käynnistyneet useassa liitossa sen jälkeen, kun työmarkkinakeskusjärjestöt sopivat työllisyys- ja kasvusopimuksesta elokuun lopulla. Sopimuksen tavoitteena on mm. lisätä työllisyyttä ja antaa ennustettavuutta Suomen talouteen. Keskitetty ratkaisu antaa reunaehdot liittokohtaisiin neuvotteluihin, joita ammattiliitot alkavat käydä työnantajapuolen kanssa. Liittokohtainen neuvottelukierros on tarkoitus saada loppuun 25.10. mennessä. Silloin keskusjärjestöt päättävät, onko keskitetyn sopimuksen takana riittävästi liittoja, jotta sopimus voisi tulla voimaan. Rakennusliitto on toistaiseksi jättäytynyt keskitetyn ratkaisun ulkopuolelle.

SAK on koonnut sivuilleen hyvän paketin keskitetystä ratkaisusta: http://www.sak.fi/ajankohtaista/tyollisyys-ja-kasvusopimus

Muista liitoista:

JHL lähtee neuvottelemaan keskitetyn ratkaisun pohjalta

Team: Tes-kierros käyntiin

Rakennusliitto ei ole mukana keskitetyssä ratkaisussa

Liittovaltuusto hyväksyi keskusjärjestöratkaisun neuvottelujen pohjaksi

SAK:n Lauri Lyly: Oikeudenmukaisuutta ja uskoa työllisyyteen

Kirjoittanut: Mirka Mäntylä