Uutinen - 16.07.2014 klo 19.00

Tulevaisuudessa apteekista voi saada myös rokotuksia

Pitäisikö apteekkien tarjota tulevaisuudessa myös rokotuksia? Entä mitä kaikkia tuotteita apteekissa saa myydä? Näitä ja muita apteekin rooliin liittyviä kysymyksiä puitiin keskiviikkona Porin SuomiAreenassa.

Sosiaali- ja terveysministeriön asettama työryhmä pohtii parhaillaan apteekkitoiminnan kehittämistä. Työryhmä miettii esimerkiksi sitä, voisivatko apteekit tarjota jatkossa myös rokotuksia. Tuoreen sosiaali- ja terveysministeri Laura Rädyn (kok) mukaan työryhmän jäsenet suhtautuvat ajatukseen myönteisesti. Apteekin tulevaisuuden roolia pohdittiin keskiviikkona Porin SuomiAreenassa.

- Apteekit voisivat tarjota esimerkiksi kausi-influenssarokotuksia. Kannatan apteekkien integroimista terveydenhuollon palveluketjuun, kunhan henkilökunnan ensiapuvalmiudesta on huolehdittu, Räty sanoi.

Suomen Apteekkariliiton puheenjohtaja ja apteekkari Riitta Andersin lisäsi, että useilla paikkakunnilla terveyskeskukset eivät ole auki kovin myöhään, minkä vuoksi ajatus apteekkipalvelujen laajentamisesta rokotuksiin voisi olla hyvä. Andersinin mielestä apteekit voisivat myös suositella rokotusten ottamista, jotta suomalaisten rokotusastetta saataisiin ylöspäin.

Suomen Lääkäriliiton varatoiminnanjohtaja Hannu Halila huomautti, että ensin pitäisi varmistua apteekkihenkilöstön kouluttamisesta mahdollisten hätätilanteiden varalle sekä huolehtia rokotuksiin sopivista tilaratkaisuista apteekeissa.

- On myös hoidettava asia niin, että tule tilannetta, että sama taho määrää lääkkeen ja myy sen asiakkaalle. Tärkeintä on mennä potilas edellä, Halila sanoi.

Ei homeopatialle

Apteekit myyvät nykyään itsehoitolääkkeiden lisäksi runsaasti tuotteita, joita saa tavallisista päivittäistavarakaupoista. Lääkkeiden myynti on taas tiukasti säädeltyä. Missä menee raja - voiko apteekissa myydä mitä tahansa?

- Yritän itse pitää myynnissä tutkittuja ja turvallisia tuotteita, joiden on liityttävä terveyteen ja hoitoon, Andersin sanoi.

Halila oli samoilla linjoilla ja korosti, että tuotteiden pitää olla tieteellisesti tutkittuja. Samasta syystä kukaan keskustelijoista ei kannattanut myöskään homeopaattisten valmisteiden tuontia apteekkimyyntiin. Myöskään apteekkien itsehoitolääkkeiden valikoiman laajentaminen ei suuresti innostanut keskustelijoita.

Ruotsissa reseptivapaita lääkkeitä saa myydä myös päivittäistavarakaupoissa. SuomiAreena-keskustelijat eivät kuitenkaan halunneet samaa Suomeen vaan olivat sitä mieltä, että ihmiset kaipaavat lääkeostoksilla yhä enemmän neuvontaa ja kyselyä.

- Suomalaiset pitävät tutkimusten mukaan apteekkien henkilökuntaa ammattitaitoisena ja luotettavana. Tässä asiassa olen säännöstelyn kannalla, sillä esimerkiksi Ruotsissa parasetamolimyrkytykset ovat lisääntyneet, Räty sanoi.

- On syytä pohtia, paranisiko kansalaisten terveys sen myötä, että reseptivapaita lääkkeitä alettaisiin myydä päivittäistavarakaupassa. Mielestäni se voisi vain huonontua entisestään, Fimean ylijohtaja Sinikka Rajaniemi sanoi.