Uutinen - 05.09.2013 klo 15.45

Työllisyys- ja kasvusopimus pähkinänkuoressa

SAK on tiivistänyt keskitetyn työllisyys- ja kasvusopimuksen pääkohdat nettisivuilleen. Sivuilla voi myös pureutua sopimukseen kokonaisuudessaan sekä lukea sitä taustoittavaa asiaa, kuten valtion toimista työmarkkinaratkaisun tukemiseksi. Tulevia palkankorotuksia on avattu laskelmalla siitä, paljonko SAK:laista keskipalkkaa ansaitsevan perheen kuukausitulot kasvavat.

Sopimus pähkinänkuoressa

Työllisyys- ja kasvusopimuksen tavoitteena on talouden tervehdyttäminen ja työllisyyden lisääminen sekä palkansaajien tukeminen tasapuolisesti. Sopimuksen kesto on noin kolme vuotta, ja ensimmäinen jakso on noin kaksivuotinen.

Ensimmäinen yleiskorotus on 20 euroa kuukaudessa tai vastaava tuntipalkan korotus. Toinen, vuoden kuluttua ensimmäisestä korotuksesta maksettava yleiskorotus on 0,4 prosenttia.

Lisäksi työmarkkinakeskusjärjestöt neuvottelevat eläkeuudistuksesta syksyyn 2014 mennessä sekä selvittävät kirkon kanssa, voidaanko loppiainen ja helatorstai siirtää lauantaille.

Sopimuksen mukaan työttömille on luvassa helpotuksia ensi vuoden alusta. Työtön voi jatkossa tienata 300 euroa ilman, että se vaikuttaa työttömyysturvaan. Lisäksi toimeentulo työttömyyden alussa paranee, kun työttömyyspäivärahan omavastuuaika lyhenee seitsemästä viiteen päivään.

Alakohtaiset työ- ja virkaehtosopimusneuvottelut käydään kahdeksan viikon kuluessa 25. lokakuuta 2013 mennessä, jolloin keskusjärjestöt arvioivat sopimuksen kattavuuden. Jos riittävän moni ammattiliitto on tuolloin neuvotellut työehtosopimuksensa työ- ja kasvusopimuksen pohjalta, toteutuvat myös hallituksen tukitoimet.

Kirjoittanut: Annemari Anttila