Uutinen - 10.03.2014 klo 15.00

Työntekijän ääni kuuluviin EU:ssa - palkansaajajärjestöjen kampanja käynnistyi

PAMin puheenjohtaja Ann Selin kertoi ay-liikkeen pääteemoista EU-kampanjan lanseerauksessa.

Suomalaisten palkansaajajärjestöjen yhteinen EU-kampanja on käynnistynyt. Sen tavoitteena on ajaa palkansaajien asioita EU:ssa sekä saada työntekijät äänestämään kevään eurovaaleissa.

Suomalaisten palkansaajakeskusjärjestöjen ensimmäinen yhteinen EU-kampanja lanseerattiin tänään maanantaina. Kampanja tähtää siihen, että yhä useampi palkansaaja äänestää toukokuun lopun eurovaaleissa. Viime eurovaaleissa vuonna 2009 vain noin 40 prosenttia palkansaajista äänesti, eikä työntekijän ääni ole kuulunut EU-päätöksenteossa.

- Tämä vaalikausi ei ole ollut työntekijän kannalta mitään riemukulkua, eikä suuria edistyksiä ole syntynyt. Siihen haetaan muutosta tällä kampanjalla, kampanjapäällikkö Hanna Kuntsi kertoo.

- Ajamme työelämän asioita. Niitä ei tuo keskusteluun ketään muu kuin me, kampanjakoordinaattori Ari Åberg lisää.

PAMin puheenjohtaja Ann Selinin mukaan kampanjalla halutaan nostaa EU-tietoisuutta jäsenten parissa. Selin korostaa, että kampanja ei ole sitoutunut mihinkään puolueeseen, eikä siinä tehdä puoluepolitiikkaa.

Yksi kampanjan pääteemoista on yhtenäinen irtisanomissuoja EU-alueelle. Suomessa on monia muita Euroopan maita heikompi irtisanomissuoja, mikä on johtanut siihen, että monikansalliset yritykset ovat irtisanoneet ensimmäisenä Suomen toimipisteensä henkilöstöä. Näin on tapahtunut, vaikka suomalaiset yksiköt olisivat tehneet voittoa.

Muita kampanjateemoja ovat esimerkiksi työntekijöiden työaikasuojan turvaaminen sekä työehtojen päteminen myös lähetettyjen työntekijöiden kohdalla. Ulkomailta Suomeen lähetetyille työntekijöillä tulee olla sama palkka ja samat työehdot kuin suomalaisilla työntekijöillä. Myös työsuojelulainsäädäntöä on viimein kehitettävä.

- Äkkiseltään sääntelyn purku voi kuulostaa hyvältä asialta, jos mieleen tulee vaikkapa kurkkudirektiivi. EU:ssa sääntelyn purku on kuitenkin haluttu aloittaa työntekijöitä koskevista asioista ja me haluamme, että työvoima ja sen suojelu ovat tärkeällä sijalla, Selin sanoo.

Suomessa varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 25. toukokuuta. Palkansaajien EU-kampanja järjestää toukokuun aikana tilaisuuksia Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Oulussa.

Lisää aiheesta:

Palkansaajien EU-kampanjasivusto Ääniä Suomesta

Katso ensimmäinen kampanjavideo Palkansaajan ääni ratkaisee

Työntekijät saavat oman EU-vaalikoneen huhtikuun lopulla