Uutinen - 30.05.2014 klo 13.20

Vartiointialan, elokuvateatterien ja Alkon työehtosopimukset hyväksyttiin

Elokuvateatterien ja vartiointialan sopimuskaudet ovat vuoden mittaisia, Alkon sopimuskausi kestää vuoden 2017 alkuun. Kaikissa sopimuksissa on kirjaus palkkausjärjestelmän kehittämisestä.

Palvelualojen ammattiliitto PAMin hallitus on hyväksynyt vartiointialan, Alkon ja elokuvateatterien uudet työehtosopimukset. Alat jättäytyivät syksyllä työllisyys- ja kasvusopimuksen mukaisen ratkaisun ulkopuolelle.

Sekä vartiointialan ja elokuvateatterien sopimuskausi on vuoden mittainen. PAMin sopimusasiantuntija Markku Saikkosen mukaan pöydällä oli paljon isoja asioita, ja niiden työstämiseen tarvittiin lisää aikaa. Siksi sopimuskausi on lyhyt.

- Palkkausjärjestelmän ajanmukaistaminen on niin iso asia, että pelkästään siihen tarvittiin lisää aikaa, Saikkonen kertoo.

Palkkausjärjestelmän uudistamisesta on sovittu niin elokuvateattereissa, vartiointialalla kuin Alkossakin. Saikkonen on tyytyväinen siihen, ettei vartiointialan sopimuksessa ole heikennyksiä, joita työnantaja viime syksynä esitti. Elokuvateatterien sopimukseen kirjattiin esimerkiksi työaikakysymysten, kuten työvuorolistojen laatimisen, tarkastelu työryhmissä.

- Jotta työehtoja saadaan edelleen eteenpäin, on kaikkien käärittävä hihat. Järjestäytymisasteen nostaminen on kriittisen tärkeää ensi vuotta ja neuvotteluja ajatellen - tämä kannattaa nostaa esiin työpaikalla, Saikkonen huomauttaa.

Alkolla pidempi sopimuskausi

Alkon työehtosopimuksen sopimuskausi jatkuu vuoden 2017 alkuun. Neuvotteluissa sovittiin, että työryhmä selvittää ja hakee kehityskohteita Alkon myymälätyöntekijöiden palkkausjärjestelmään. Uusi järjestelmä on mahdollisuus ottaa käyttöön vuoden 2015 syyskuun alussa.

-  On vahva usko siihen, että työnantajapuoli haluaa kehittää palkkausjärjestelmää aidosti yhteistyössä, ja että palkkarakennetta saadaan uudistettua, sopimusasiantuntija Mia Suominen kuvaa.

Alkon ja elokuvateatterien uusi sopimuskausi alkoi toukokuun alussa, vartiointialan TES astuu voimaan kesäkuun alussa.

Yksityiskohtaisemmat tiedot sopimusten sisällöistä löytyy pdf-muodossa täältä