Uutinen - 08.03.2013 klo 00.00

Walmartilta ja HM:ltä tukea Kambodzan vaatetyöläisille

Ympäri maailmaa toimivat kauppaketjut Walmart ja H&M ovat osallistuneet Kambodzassa neuvotteluihin, joiden tuloksena noin 200 kambodzalaiselle vaatetyöläiselle korvataan heidän menetyksensä Kingsland Garmentin suljettua tehtaansa joulukuussa 2012. Korvausten yhteismäärä nousee 150 000 euroon, kambodzalaiset tiedotusvälineet arvioivat.

Ne luonnehtivat tapausta historialliseksi sen vuoksi, että kaksi mahtavaa ulkomaista kauppaketjua tuki neuvotteluissa vaatetyöläisten vaatimuksia. Rahat eivät tule tehtaansa sulkeneelta hongkongilaiselta Kingsland Garmentilta, vaan Walmartin ja H&M:n Kambodzassa toimivilta alihankkijoilta Saramaxilta ja New Archidilta. Kolmannes korvauksista kertyy toimintansa lopettaneen tehtaan laitteiden myynnistä Kambodzan hallituksen valvonnassa toteutetussa huutokaupassa.

H&M:n tiedottaja Anna Erikson toteaa Phnom Penh Postissa, että H&M kannusti alihankkijaansa suhtautumaan vastuullisesti vaatetyöläisten vaatimuksiin ja että H&M on tyytyväinen neuvottelutulokseen.

Juhani Artto

Kirjoittanut: Mirka Mäntylä