Uutinen - 25.10.2013 klo 19.35

Yksityiset palvelualat kattavasti työllisyys- ja kasvusopimuksen piirissä

Palvelualojen ammattiliitto PAMin hallitus hyväksyi tänään työllisyys- ja kasvusopimuksen mukaiset neuvottelutulokset. Lähes kaikki PAMin neuvottelemat alat ovat nyt mukana ratkaisussa.

Kaupan alan, matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluiden sekä kiinteistöpalvelualan neuvottelutulokset ovat työllisyys- ja kasvusopimuksen mukaisia. Palkkoja korotetaan ensimmäisenä vuotena 20 euroa ja toisena vuotena 0,4 prosenttia.

Kiinteistöpalvelualan ansiokehitysohjelmaan sovittiin kahden vuoden jatkoaika. Nyt ohjelma takaa 8,25 prosentin ansiokehityskorotukset vuoteen 2017 mennessä. Aiemmasta ohjelmasta oli toteutumatta 6,5 prosenttia. Huhtikuussa 2014 kiinteistöpalvelualan taulukkopalkkoja korotetaan työllisyys- ja kasvusopimuksen mukaisen korotuksen lisäksi 2 prosentin suuruisella ansiokehityserällä.

PAMin puheenjohtaja Ann Selin on kohtuullisen tyytyväinen ratkaisuihin.

- Vaikka palkankorotus on niukka, arvostan sitä, että ensimmäinen korotus on euromääräinen ja siten pienipalkkaisille työntekijöille solidaarinen, toteaa Selin.

Neuvottelut venyivät viimeisille hetkille ja Selin pitää yllättävänä, että neuvotteluista tuli näinkin tiukat.

- Työllisyys- ja kasvusopimus antoi hyvin vähän sovittavia asioita, mutta työnantajat toivat neuvotteluihin runsaasti omia heikennysesityksiään, jotka vaikeuttivat ja hidastivat neuvotteluja. Kaikki heikennykset saimme torjutuiksi, sanoo Selin. Myös monia eri sopimusten jatkokehittämiseen liittyviä seikkoja saatiin sovituksi.

PAM pääsi ratkaisuun lähes kaikkien neuvottelemiensa alojen työehtosopimuksista. Hieman yli 10 000 työntekijän työehtosopimukset jäivät työllisyys- ja kasvusopimuksen ulkopuolelle. Suurimmat ulkopuolella olevat alat ovat vartiointiala ja hiusala sekä Alkon myymälätyöntekijät.

- Valtion vastaantulot, erityisesti työttömyysturvan parannukset ja ansiotuloverotuksen helpotukset, vaikuttivat merkittävästi siihen, että ratkaisu saatettiin hyväksyä. Halusimme omalta osaltamme kantaa vastuuta ja vaikuttaa työllisyys- ja kasvusopimuksen hyväksymiseen, korostaa Selin.

PAMin verkkopalvelusta löytyy yksityiskohtaisemmat tiedot sopimusten sisällöistä www.pam.fi

Alakohtaiset tiedot PAMin sopimuksista löytyy pdf-muodossa täältä. Tiedot sopimuksista löytyvät myös PAMin nettisivuilta: http://www.pam.fi/fi/tyo/tessit/keskitetty/Sivut/Default.aspx

Kirjoittanut: Jani Ryhänen