22.10.2014 klo 15.37

Vallankumous loistohotelleissa

Lakko tuotti tulosta ja loistohotelli Hyatt Vendômen johto suostui nopeasti työntekijöiden vaatimuksiin. Megafonin varressa oleva tiskaaja ja luottamusmies Koman Taore ei hyväksy palkattomia ylityötunteja. Kuva: Virpi Latva

Työtaistelu toi satojen eurojen palkankorotuksia pariisilaisten luksushotellien työntekijöille.

Pariisi sai tänä syksynä jälleen kaksi uutta viiden tähden "palace-luokan" hotellia entisten kuuden lisäksi.

Hotellihenkilökunta kuitenkin kyllästyi siihen, että luksusluokan siisteys ja palvelu revitään alipalkattujen työntekijöiden selkänahasta. Viikkoja jatkunut työtaistelu on tuottanut tuloksia. Tavoitteena on yhdenmukaistaa huippuhotellien työntekijöiden palkkausta ja asemaa.

Hotellihenkilökunnan työtaistelu alkoi jalokiviliikkeiden reunustamalta Vendôme-aukiolta. Ensimmäisenä barrikadeille nousi kansainvälisen Hyatt-ketjun henkilökunta vaatimaan tuntuvaa palkankorotusta ja parempia työoloja ketjun kahden pariisilaisen palace-hotellin työntekijöille.

Kerrospalvelijoiden, siivoojien, ovimiesten, tiskaajien, baarimikkojen sekä ravintolatyöntekijöiden lakko yllätti hotellijohdon housut kintussa arabisheikkien suosimaan matkustusaikaan. Vaatimukset kahden euron korotuksesta tuntipalkkaan ja työnantajan maksamasta sairausvakuuksesta menivät välittömästi läpi.

Sen sijaan vielä keskustellaan ammattiliiton vaatimasta kymmenen siivottavan huoneen kiintiöstä päivässä. Nykyisellään siivoojan odotetaan hoitavan kolmekin huonetta tunnissa, vaikka osa niistä on 70 neliön sviittejä.

"Saatu kahden euron tuntipalkan korotus tuo Hyattin työntekijöille 380–490 euroa lisää kuukaudessa. Se on historiallinen sopimus, varsinkin näinä aikoina", iloitsee Ranskan ammattiliittojen keskusjärjestön hotellijaoston puheenjohtaja Claude Lévy.

Hän vakuuttaa että työtaistelu kytee pinnan alla monessa loistohotellissa ja on vaarassa laajentua myös vaatimattomampien tähtiluokitusten hotelleihin sekä alihankkijoihin.

"Tavoitteenamme on yhdenmukaistaa ja vetää ylöspäin palace-hotellien henkilökuntien palkkausta ja työoloja. 24 tuntia vuorokaudessa palvelevan hotellin henkilökunnan työ on henkisesti ja fyysisesti raskasta ja työajat ovat hankalat."

Pariisissa on luksushotelleita, joissa kerrospalvelijan nettopalkka on 2 200 kuussa, Claude Lévy sanoo viitaten Saudi-Arabian prinssien omistamaan Four Seasons Hotel George 5:een.

Lakkorintamaan liittyneessä Qatarin emiirien omistuksessa olevassa Royal Monceaussa on hotellin johtoa huomattavasti vaikeampi saada neuvottelupöytään.

Royal Monceaussa on täysi paniikki päällä. Johtajat ja sihteerit siivoavat huoneita ja valmistavat aamiaista, tietää tiskaaja ja luottamusmies Koman Taore, joka veti voitokasta työtaistelua omalla työpaikallaan Hyatt Vendômella.

Jos asiakkaalta otetaan sviitistä 25 000 euroa yö, pitää sen siivoojallekin maksaa enemmän kuin 1300 euroa kuussa. Palace-tason hotellissa ei pitäisi myöskään teettää palkattomia ylityötunteja, Koman Taore sanoo.

Teksti: Virpi Latva

Puhelinpalvelu ma–pe