Työelämä - 17.11.2021 klo 14.27

Valtuuston päätöslausuma: Vaadimme arvostusta ja ansaitsemme sen!

Pandemia-aika on ollut rankkaa palvelualan ammattilaisille. Positiivista vaikeassa ajassa kuitenkin on, että pandemian tuomien lomautusaaltojen myötä yhä useampi työntekijä on hahmottanut työttömyyskassaan kuulumisen tärkeyden.

Muuttuvassa työelämässä, jossa kiire, jatkuva paine ja riittämättömyys lisääntyvät, ei kuitenkaan pelkkä turva työttömyyden varalle riitä. Työelämässä tarvitaan turvaa jokaisena vuoden päivänä eikä vain ongelmatilanteissa. Tätä varten on olemassa ammattiliitto. Ammattiliitto on sinun turvasi, jokaisessa työurasi käänteessä.

Tämä turva ei synny tyhjästä vaan on ammattiliittojen ja sen jäsenten vuosien työn tulosta. Tämä työ on jatkuvaa prosessia ja neuvottelua työnantajaliittojen kanssa. Tätä työtä eivät työttömyyskassat tee. Pelkkä työttömyyskassan jäsenyys ei siis riitä, sillä työelämää kehitetään ensisijaisesti juuri työehtosopimusten kautta - ja työehtosopimukset palvelualoilla sopii PAM. Työelämän on vastattava elämän muutoksiin ja siksi työehtosopimukset rakennetaan meidän arkemme tueksi, vaikka tätä ei aina tulekaan huomanneeksi päivittäisessä työssään.

Kukaan ei suojaa sinua työelämässä paremmin kuin työehtosopimus. Mikään suoja ei ole vahvaa ammattiliittoa parempi ja tämän vuoksi ammattiliittojen ja niiden työn kimppuun hyökätään aktiivisesti useista eri suunnista. Ammattiliittojen tarkoitus on luoda uutta ja kehittää työelämää työntekijän ehdoilla. Kun mahdollisimman moni kuuluu ammattiliittoon niin myös meidän valtamme määritellä työelämän suunta kasvaa. Joukkovoimaa tarvitaan työehtosopimuksista sovittaessa.

Työelämä ei ole enää kuin ennen, vaan se polttaa loppuun aiempaa nopeammin vaatimusten kasvettua mahdottomiksi. Tähän trendiin on puututtava ja työnantajien on kannettava sosiaalinen vastuunsa työntekijöistään. On ymmärrettävä, että työntekijöistä huolehtiminen on vastuullisuusteko, joka toimii paremmin kuin yksikään mainosmielessä annettu tyhjä lupaus. Sellainen yritys, joka esimerkiksi kyttäysmentaliteetilla valvoo jokaisen tauon tai ei mahdollista niiden pitämistä lainkaan, ei ole hyvä työnantaja.

Nyt alkaneella työehtosopimuskierroksella ei puhuta vain palkankorotuksista vaan merkittävästä ostovoiman parantamisesta. Työehtosopimus ei ole vain palkkakysymys, vaikka palkka onkin myös arvostuksen mittari. Palvelualojen työt ovat vaativia ammattilaisten töitä ja tämän on aika näkyä myös työehdoissa ja palkkatasossa. Hyvinvoiva työntekijä on myös yritysten etu. Me pamilaiset olemme ylpeydellä alojemme ammattilaisia ja arvostamme omaa työtämme. Nyt on aika myös työnantajien näyttää arvostuksensa.

PAMin valtuuston 17.11.2021 hyväksymä päätöslausuma kokonaisuudessaan.